Maailman viestintätutkijoiden konferenssi avataan sunnuntaina

Julkaistu 9.7.2020
IAMCR
Maailman laajimman median ja viestinnäntutkijoiden järjestön IAMCR:n ensimmäinen virtuaalinen konferenssi avautuu ensi sunnuntaina Tampereen yliopistossa. Sen pääesitykset ovat avoinna konferenssin verkkosivuilla kaikille kiinnostuneille.

Konferenssi on tiettävästi suurin Suomesta tähän mennessä järjestetty kansainvälinen virtuaalikonferenssi. Konferenssi kestää perjantaihin 17.7. asti.

Paneelikeskustelut käsittelevät kuumia kysymyksiä kuten Internetin hallintoa ja viestintää pandemian kourissa. Niiden osanottajat ovat kärkinimiä eri puolilta maailmaa, sanoo professori Kaarle Nordenstreng, paikallisen järjestelytoimikunnan puheenjohtaja.

Alun perin konferenssi piti järjestää Pekingissä, mutta korona-pandemian vuoksi konferenssi siirrettiin pikavauhtia Tampereelle ja edelleen verkkoon.

Parissa kuukaudessa uudentyyppisen konferenssin järjestäminen on ollut kiinnostava, mutta myös työteliäs rupeama. IAMCR:n toimistossa Montevideossa on tehty töitä kellon ympäri. Samoin tamperelaisen työryhmämme koordinaattori dosentti Teija Waaramaa, tietotekniikan asiantuntijat Ville Erkkilä ja Petteri Aaltonen sekä avustaja Mikko Pajunen ovat uurastaneet ja ratkoneet eteen tulleita pulmia, kuvailee valmisteluja yliopistotutkija ja paikallisen järjestelytoimikunnan varapuheenjohtaja Sinikka Torkkola.

Konferenssin avoimet paneelikeskustelut tulevat saamaan tuhansia katsojia ympäri maailmaa. Esityksistä voi keskustella konferenssin sivuilla ja Twitterissa tunnisteella #IAMCR2020.

Järjestön jäsenille tarkoitettuihin työryhmiin on lähetetty lähes 700 tutkimuspaperia, joista käydään keskustelua yli 150 verkkoistunnossa. Lisäksi jäsenet voivat seurata 26 videosessiota, jotka tutkijat ovat tuottaneet ympäri maailman.

Videoidut esitelmät ja tutkijakeskustelut verkossa on kyetty toteuttamaan tietotekniikan avulla, mutta kuten kulunut kevät on osoittanut, ihmisillä on tarve vaihtaa ajatuksia ja kuulumisia nimenomaan kasvokkain. Monet tutkijat ovat kuitenkin helpottuneita, että Tampereen yliopisto on voinut järjestää yhteisön vuosittaisen tapaamisen virtuaalisesti – ensimmäistä kertaa järjestön historian aikana. IAMCR-järjestö perustettiin vuonna 1957, kertoo Teija Waaramaa.

Lisätiedot: Teija.Waaramaa [at] tuni.fi (Teija[dot]Waaramaa[at]tuni[dot]fi), p. 0503187176