Lupa sanoa – 9. Kansallinen tiedeviestintäkongressi 2.12.2022 Tampere-talossa

Julkaistu 15.11.2022
Tampere-talo
Järjestyksessä 9. Kansallinen tiedeviestintäkongressi järjestetään tänä vuonna Tampereella perjantaina 2.12.2022 klo 12–17. Kongressin teemana on Lupa sanoa. Tampere-talolla kysytään, kenellä on lupa puhua ja kenen on suorastaan pakko puhua. Yhteistyökumppanina on Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta.

Puhujina mm. Johanna Vehkoo, Jussi Tuulensuu, Esa Väliverronen, Arttu Saarinen, Ilmari Hiltunen, Maria Mäkelä ja Saara Särmä.

Päivä alkaa yhteisellä verkostoitumislounaalla jo klo 11, joten saavuthan hyvissä ajoin!

Lupa sanoa! 9. kansallinen tiedeviestinnän konferenssi
Paikka: Tampere-talo, Maestro-sali, Tampere

Klo 11.00 Verkostoitumislounas – ravintola Fuuga, 2. krs

Päivän moderaattori on toimittaja Salla Paajanen

12.00  Tervetuloa

12.05–12.40 Vastakkainasettelujen aika

dosentti Arttu Saarinen, Turun yliopisto

Ketkä lietsovat vastakkainasetteluja; tutkijat saadakseen huomiota? Toimittajat myydäkseen juttuja? Poliitikot ja ministerit; nykyisin muutkin kuin populistit?

12.40–13.20 Näkökulmia paneelissa

Mistä mediassa ei puhuta? Mikä sulkee toimittajan suun? Päätoimittaja Jussi Tuulensuu, Aamulehti

Saako tutkija puheenvuoron tahtoessaan? Tutkijatohtori Saara Särmä, Tampereen yliopisto

Mikä sulkee tiedeviestijän suun? - Yhteisiä kokemuksia

13.20–14.00 Pitääkö sanaa pelätä?

Vuoropuhelussa:

professori Esa Väliverronen, Helsingin yliopisto

tutkijatohtori Ilmari Hiltunen, Tampereen yliopisto

14.00-14.30  Kahvitauko (lämpiö)

14.30–15.30 Kun on pakko sanoa – Vetävä tarina vai torjuttu totuus

työelämäprofessori Johanna Vehkoo, Tampereen yliopisto

yliopistonlehtori Maria Mäkelä, Tampereen yliopisto

15.30–16.15 Miten tuetaan jos julkinen sanankäyttö satuttaa? Voiko turvallista julkisuutta varmistaa? Mitä tiedämme journalistien, viestijöiden ja tutkijoiden oikeudesta ilmaista itseään maailmalla?

kansainvälisten asioiden asiantuntija Salla Nazarenko, Journalistiliitto

pääsihteeri Reetta Kettunen, Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta

pääsihteeri Ulla Järvi, Suomen tiedetoimittajain liitto

16.15–17.00 Verkostoitumista ja virkistäytymistä lämpiössä lasillisen kera Maestro-salin lämpiössä

Katso lisätiedot Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan sivuilta

KONGRESSIIN OSALLISTUMINEN TAMPERE-TALOSSA EDELLYTTÄÄ ENNAKKOILMOITTAUTUMISTA; tee se ma 28.11. mennessä. Ilmoittautumislomake tässä linkissä.

Tai kopioi seuraava osoite selaimeesi: https://www.lyyti.fi/reg/9_Kansallinen_tiedeviestintakongressi_7845

Tapahtumaa ei striimata.