Lokakuun Tiedekahvila — Vievätkö tekoäly ja algortimit meitä 6-0?

Ajankohta14.10.2021 15.00–16.00
Tiedekahvilan logo sekä kasvokuva lokakuun puhujasta.
Tulevaisuus, monitieteisyys ja uudet ilmiöt ovat nyt saatavillasi linkkiä napsauttamalla! Tiedekahvila kutsuu sinut nuori tutustumaan uusiin aloihin ja mahdollisuuksiin. Oletpa sitten ammattikoulussa, lukiossa, välivuotta viettämässä tai missä elämänvaiheessa tahansa, olet tervetullut kuulolle. Heitä siis kahvit kuppiin, jalat pöydälle ja lähde mukaan löytämään oma juttusi!

”Juuri tällaista olen etsinyt pitkään nettikaupasta!” Sattumaako? Koneoppiminen, algoritmit ja tekoäly toimivat nykyisin monen digitaalisen palvelun taustalla. Kehittyneen teknologian ansiosta kaupalliset viestit voidaan helposti kohdistaa oikealle kohderyhmälle. Tekoäly seuraa toimintaamme ja ovelasti suosittelee juuri sitä asiaa, jota emme oikeastaan osanneet edes kaivata. Mitä ovat nämä suosittelualgoritmit ja miten ne meitä ohjailevat? Voisimmeko digitaalisella lukutaidolla välttää vahvistusharhan ja tarkkailla paremmin omia valintojamme?

Otetaan selvää syyskuun Tiedekahvilassa, tule kuulolle! Aiheesta kertomassa yliopistotutkija Jussi Okkonen informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta. Okkonen tutkii työssään ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutusta sekä sitä, miten teknologia vaikuttaa ihmisten jokapäiväiseen arkeen.

Mukana keskustelemassa myös Tampereen yliopiston opiskelijalähettiläs.

Tilaisuus järjestetään Zoom-palvelussa ja osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä chatin kautta.

Tiedekahvilat ovat osa Tutkitun tiedon teemavuotta 2021.

Tampereen yliopiston Juniversity

juniversity@tuni.fi