Lived Esotericism and the Western Modernity

Ajankohta30.8.2019 6.00–31.8.2019 14.30
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Esoteerista kokemusta ja länsimaista modernismia pohditaan kansainvälisessä tutkimuskonferenssissa.

- Esoteria tarkoittaa ajatusta, jonka mukaan maailmankaikkeutta, luontoa ja ihmiselämää ohjaa symboleihin ja vertauskuviin kätketty tieto, sanoo historiantutkija Antti Harmainen. Hän tekee väitöskirjaa aihepiiristä Tampereen yliopistossa.

Esoteerisiin liikkeisiin kuuluvat esimerkiksi teosofia ja vapaamuurarius.

- Konferenssin ajatus lähtee paradoksista: on ajateltu, että länsimaisen rationalismin vaikutuksesta uskontojen ja esoteeristen liikkeiden suosio on vähentynyt ja vähenee, kun ”järki voittaa”, historiantutkija Marko Nenonen Tampereen yliopistosta kertoo.

- Niin ei ole käynyt. Erilaisten uususkontojen ja henkisten liikkeiden suosio on ollut kasvussa koko 1900-luvun kaikissa maissa. Vanhaan elämänmuotoon liittynyt taikausko likimain katosi, mutta uusi aika toi omanlaisensa henkiset opit ja uskomukset. Ne ovat saaneet vaikutteita maailman eri uskonnoista ja aatesuunnista, mutta myös modernista tieteestä, Nenonen kertoo

Puhujina konferenssissa on johtavia esoterian tutkijoita niin Suomesta kuin muistakin maista. Kaukaisin keynote-puhuja on professori Joy Dixon British Columbian yliopistosta Kanadasta. Kotimaisiin esitelmänpitäjiin kuuluu muun muassa Nina Kokkinen, jonka väitöskirja Totuudenetsijät. Vuosisadanvaihteen okkulttuuri ja moderni henkisyys Akseli Gallen-Kallelan, Pekka Halosen ja Hugo Simbergin taiteessa tarkastettiin Turun yliopistossa toukokuussa.

Yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunta ja historian oppiaine järjestävät Edges of Freemasonry -konferenssin Suomen Vapaamuurareiden tutkimusloosi Minervan kanssa. Vapaamuurareista puhujana on muun muassa sosiologi ja Italian suurloosin suurmestari Fabio Venzi.

Lisätietoja: Edges2 [at] tuni.fi (Edges2[at]tuni[dot]fi)