Liikunnan hyötyjä eturauhassyövän hormonihoidon aikana tutkitaan Tampereella

Julkaistu 9.10.2019
Lenkkitossut lattialla
Tampereen yliopistossa tutkitaan liikunnan vaikutusta elämänlaadun parantajana ja hoidon haittojen ehkäisyssä eturauhassyövän hormonihoidon aikana. Professori Teemu Murtolan johtaman monitieteisen tutkimushankkeen tavoitteena on, että liikuntaharjoittelu saataisiin osaksi hormonihoitoa saavien eturauhassyöpää sairastavien miesten hoitoprosessia Suomessa.

Eturauhassyövän vuoksi hormonihoitoa saaville miehille suunnatussa tutkimushankkeessa tutkitaan ohjatun liikuntaharjoittelun vaikutusta miesten elämänlaatuun, liikunnan kokonaismäärään, verensokeri ja -kolesterolipitoisuuksiin sekä hormonihoidon haittavaikutuksiin.

- Hormonihoito on tehokas eturauhassyövän hoitomuoto levinneessäkin syövässä, mutta sen haittapuolena on lihasmassan väheneminen, luuston haurastuminen ja rasvakudoksen määrän lisääntyminen pitkällä aikavälillä, Murtola kertoo.

- Aktiivinen liikkuminen ehkäisee näitä haittoja, ylläpitää toimintakykyä ja auttaa syövästä selviytymisessä. Tämän vuoksi tarvitaan keinoja aktivoida hormonihoidossa olevia eturauhassyöpäpotilaita liikkumaan ja lisäämään etenkin lihaskuntoa ylläpitävää vastusharjoittelua.

Tampereella on meneillään tutkimus, jossa vertaillaan erilaisia tapoja lisätä liikuntaa. Tutkimuksen aloitusluennolla miehet saavat tietoa eturauhassyövän hormonihoidosta, sen sivuvaikutuksista sekä liikunnan hyödyistä hormonihoidon aikana. Lisäksi ravitsemusterapeutti kertoo heille riittävän monipuolisen ja liikuntaharjoittelua tukevan ruokavalion tärkeydestä.

Osallistujat jaetaan satunnaisesti kahteen ryhmään, joista toinen osallistuu kahdesti viikossa ohjattuun ryhmäliikuntaan Varalan urheiluopistossa kolmen kuukauden ajan. Toisen ryhmän miehet saavat ohjeita liikkumiseen ja liikkuvat omatoimisesti. Ohjattuun ryhmäliikuntaan sisältyy aerobinen alkulämmittely sekä voimaharjoittelu kuntosalilaitteilla kuormitusta vähitellen lisäten. Aloitustaso säädetään jokaisen miehen pohjakunnon mukaan.

Tutkimuksessa kerätään tietoa kehonkoostumuksen muutoksista, verensokeri- ja kolesteroliarvojen muutoksista verikokeilla, liikunnan määrästä aktiivisuusrannekkeen avulla sekä tietoa elämänlaadusta kyselylomakkeilla ja haastatteluilla tutkimuksen kolmessa eri vaiheessa.

Lisäksi verrataan, johtaako ohjattu ryhmäliikunta parempaan liikkumisaktiivisuuteen ryhmäliikunnan päättymisen jälkeen, eli saadaanko ohjatulla liikunnalla pitkäaikainen muutos liikkumistapoihin.

Monitieteisen tutkimushankkeen kolmannen tutkimusryhmän aloitusluento järjestetään maanantaina 14.10. klo 15.30 alkaen FinnMedissä, Iso kokoushuone, Biokatu 12.

Lisätietoja:
Professori Teemu Murtola, teemu.murtola [at] tuni.fi, 040 581 3177, lääketiede
Tutkija Eeva Harju, eeva.harju [at] tuni.fi, 050 538 6178, terveystieteet, hoitotiede

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 9.10.2019