@Liikenneproffa Heikki Liimatainen palkittiin aktiivisesta ja vaikuttavasta viestinnästä

Julkaistu 16.1.2020
Heikki Liimatainen
Tenure track -professori Heikki Liimatainen on saanut vuoden 2020 yliopistoviestijöiden tunnustuspalkinnon. Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen johtaja on vaikuttava tieteentekijä ja aktiivinen yhteiskunnallinen keskustelija niin perinteisessä kuin sosiaalisessakin mediassa. Hän valottaa tutkimuksen avulla, miten ja millaisilla välineillä liikumme tulevaisuudessa.

Heikki Liimataisen tutkimusaiheena on se, miten digitalisaatio, automaatio ja sähköistyminen vaikuttavat tulevaisuuden liikenteeseen.

– Liikenne on tutkimusaiheena siitä kiitollinen, että se on tavalla tai toisella lähellä kaikkien elämää ja siten kiinnostaa kovasti ihmisiä, Heikki Liimatainen kertoo.

Viime aikoina hän on käynyt median ja suuren yleisön kanssa keskusteluja muun muassa päästöjen vähentämisestä liikenteessä.

– Mitä päästöjen vähentäminen tarkoittaa tavalliselle kansalaiselle ja miten vähennystavoitteet voidaan toteuttaa oikeudenmukaisesti? Aina omalle autolle ei ole vaihtoehtoja. Myös tekniset kysymykset, kuten sähköauton käyttövoimana, kiinnostavat, Liimatainen sanoo.

Heikki Liimatainen esiintyy usein lehdissä ja muissa perinteisissä medioissa. Kun pinnalla on jokin liikenteeseen liittyvä yhteiskunnallinen keskustelu, aikaa toimittajien kanssa keskusteluun saattaa mennä paljonkin.

– Tutkijalle omasta aiheesta viestiminen on kuitenkin kehittävää. Silloin joutuu seulomaan tutkimuksesta ne tärkeimmät havainnot ja ilmaisemaan ne napakasti ja ymmärrettävästi. Oikein hyvä keskustelu toimittajan kanssa voi herättää itsellekin uusia ajatuksia, kun asioita tulee sanoitettua toisin. Se voi auttaa myös opetuksessa. Liikenneaiheisen keskustelun seuraaminen ja siihen osallistuminen saattaa myös auttaa bongaamaan uusia tutkimusaiheita, Liimatainen pohtii.

Liimatainen on myös aktiivinen somekeskustelija. Twitterissä hänet tunnetaan tunnuksesta @Liikenneproffa.

– Twitterissä keskustelu on perinteistä mediaa omaehtoisempaa. Siellä voi nostaa esiin itseä kiinnostavia aiheita ja vaikkapa muiden Liikenteen tutkimuskeskus Vernen tutkijoiden tekemiä tutkimuksia ja opetukseen liittyviä teemoja.

Päivänpolttavat ja erikoisemmat aiheet

Tampereen yliopiston viestinnässä Heikki Liimatainen tunnetaan luottopelaajana, jonka kanssa yhteistyö sujuu.

– Hän on valmis keskustelemaan niin päivänpolttavista aiheista kuin tieteentekijän näkökulmasta kenties erikoisistakin, suurta yleisöä ja mediaa kiinnostavista kysymyksistä, palkinnon perusteluissa kerrotaan.

Valtakunnallisilla yliopistoviestinnän päivillä Tampereella 16.1.2020 jaettu tunnustuspalkinto lämmitti saajansa mieltä.

– Tuli kyllä yllätyksenä! Mutta kenties se kertoo siitä, että viestinnässä on ollut paitsi määrää, myös laatua, Liimatainen nauraa.

Hän kiittää myös yliopiston viestintää korvaamattomasta avusta tutkimusviestinnässä.

– Sparraus on todella tärkeää tutkijalle, joka kaipaa apua tutkimuksensa ydinviestien kirkastamisessa. Myös erilaisiin kirjoittamis-, some- ja esiintymiskoulutuksiin kannattaa osallistua.

Heikki Liimatainen on vuodesta 2016 työskennellyt Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen johtajana. Verne tukee ja edistää tutkimuksen, opetuksen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoin kestävän, tehokkaan ja ihmisläheisen liikennejärjestelmän kehittämistä. Vuosina 2014–2019 hän toimi Suomen Ilmastopaneelin jäsenenä. Vuonna 2019 Suomen Paikallisliikenneliitto ry nimesi Heikki Liimataisen vuoden joukkoliikennehenkilöksi.

Teksti: Sanna Kähkönen
Kuva: Mika Kanerva