Leevi Toivonen: Lannerangan luudutusleikkaukset tuottavat kestävää terveyshyötyä

SijaintiFinn-Medi 5 -rakennuksen auditorio, Biokatu 12
Ajankohta28.10.2022 9.00–13.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Leevi Toivonen
LL Leevi Toivonen selvitti väitöstutkimuksessaan lannerangan luudutusleikkausten pitkäaikaistuloksia ja uusintaleikkauksia. Pääosin leikkausten tuottama terveyshyöty säilyi viiden vuoden seurannassa. Merkittävä syy kymmenen vuoden seuranta-aikana ilmaantuneelle uusintaleikkaustarpeelle vaikutti olevan rappeumapohjaisen selkäsairauden eteneminen.

Lannerangan luudutusleikkauksilla voidaan vähentää kipua ja parantaa toimintakykyä monenlaisten selkäongelmien hoidossa. Toivosen väitöstutkimuksessa todettiin, että nämä hyödyt valtaosin säilyivät viiden vuoden seurannassa.

– Kestävät hyödyt ovat edellytys sille, että hoito on kustannustehokasta, Toivonen toteaa.

Aiemman tiedon valossa on epäselvää, huonontavatko potilaiden masennusoireet selkäleikkausten tuloksia. Väitöstutkimuksessa todettiin, että masennusoireiset potilaat saivat leikkauksesta yhtäläisen hyödyn kuin ei-masennusoireiset. Lisäksi masennusoireet vähenivät merkittävästi leikkauksen jälkeen ja palasivat vain osittain viiden vuoden aikana.

Merkittävä syy luudutusleikkausten jälkeen ilmaantuvalle uusintaleikkaustarpeelle ovat luudutusalueen viereen ilmaantuvat ongelmat. Tutkimuksessa havaittiin, että näiden ongelmien takia uusintaleikkauksiin jouduttiin lähinnä silloin, kun alkuperäinen leikkaus oli tehty rappeumaperäisen selkäongelman vuoksi. Rangan asentoa luudutuksessa sen sijaan ei tässä tutkimuksessa todettu merkittäväksi riskitekijäksi uusintaleikkauksille.

– Tuloksemme puhuvatkin sen puolesta, että kulumaperäisen selkäsairauden eteneminen on mekaanisia syitä merkittävämpi uusintaleikkaustarpeen aiheuttaja, Toivonen toteaa.

Toivonen on kotoisin Lappajärveltä ja kirjoittanut ylioppilaaksi Laihian lukiosta. Hän valmistui Tampereen yliopistosta lääketieteen lisensiaatiksi 2010 ja ortopedian ja traumatologian erikoislääkäriksi 2019. Hän työskentelee ortopedinä Tampereen yliopistollisen keskussairaalan selkäyksikössä.

LL Leevi Toivosen ortopedian ja traumatologian alaan kuuluva väitöskirja Long-Term Outcome of Lumbar Spine Fusion Surgery tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 28.10.2022 klo 12 alkaen Finn-Medi 5 -rakennuksen auditoriossa, Biokatu 12, Tampere. Vastaväittäjänä toimii professori Hans Tropp Linköpingin yliopistosta. Kustoksena toimii professori Ville Mattila Tampereen yliopistosta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa

Kuva: Sanni Toivonen