Lapsuuden kokemuksia tarkasteleva taiteellinen tutkimus etsii ratkaisuja ympäristökriisiin

Julkaistu 24.5.2021
Pysäytyskuva Raisa Fosterin videoteoksesta The Body.
Raisa Foster lähestyy ajankohtaisia sosiaalisia ja ekologisia kysymyksiä sekä tieteen että taiteen keinoin. Hänen mukaansa ekologisista ongelmista pitäisi puhua kulttuurin ongelmana.

Monialaisen tamperelaisen tutkijan ja taiteilijan, dosentti Raisa Fosterin Enemmän kuin ihminen -näyttely avautuu kesäkuun alussa Galleria Saskiassa Tampereella. Lapsuuden luontokokemuksia tarkastelevat teokset herättelevät katsojien ympäristötietoisuutta. Yksityisnäyttely koostuu hiili-, liitu- ja tussipiirustuksista sekä ääni- ja videoteoksista.

Raisa Fosterin näyttely on toteutettu osana Tampereen yliopiston Re-connect / Re-collect -hanketta, jossa tutkitaan lapsuusmuistoja. Foster ei halua kahlita työskentelyään tieteen ja taiteen eikä eri taiteiden välisiin rajoihin. Hän on tutkinut ajankohtaisia sosiaalisia ja ekologisia kysymyksiä niin tanssin, videotaiteen kuin piirtämisenkin keinoin sekä perinteisin akateemisin menetelmin.

Fosterin mukaan ekologisista ongelmista pitäisi puhua kulttuurin ongelmana: moderni ihminen kun ei ole onnistunut sopeuttamaan omaa kulttuuriaan maapallon rajoihin.

– Emme voi jatkaa muiden elämänmuotojen hyväksikäyttöä vain omaa etuamme ajaen. Meidän on ymmärrettävä, että ilman toimivia ekosysteemejä ei myöskään ihmistä ole olemassa, Raisa Foster sanoo.

Koneen Säätiön rahoituksella työskentelevä Foster tutkii muistoja, joissa kuvataan lapsuuden kokemuksia erilaisista ympäristöistä ja vuorovaikutuksesta muiden elollisten olentojen kanssa. Muistelutarinat yhdistyvät Fosterin video- ja ääniteoksissa hänen omiin kokemuksiinsa ja aiemmin taltioituihin materiaaleihin. Myös piirustukset ovat syntyneet kierrättäen eli Fosterin aiempien piirustusten päälle, niitä jatkaen, peittäen ja muokaten.

Puhumalla ja tekemällä taidetta “enemmän kuin ihmisen maailmasta” Foster haluaa korostaa sitä, kuinka elämämme kietoutuu erottamattomasti paitsi toisiin ihmisiin myös muihin eläimiin, kasveihin ja koko elämänverkkoon.

– Olemme yhteydessä maailmaan nimenomaan kehollisuutemme kautta. Kehossa olevia havaintoja, tunteita ja muistoja tutkimalla voidaan myös ymmärtää sitä, miten maailma on meissä, hän sanoo.

Fosterin mukaan kestävämmän elämäntavan omaksuminen ei tarvitsekaan tarkoittaa niukkuutta ja kärsimystä, vaan uudenlainen, merkityksellinen suhde eläimiin, kasveihin ja luonnonympäristöihin rikastuttaa myös ihmiselämää.

Lisätiedot:
Raisa Foster, puh. 050 345 1847, raisa [at] raisafoster.com (raisa[at]raisafoster[dot]com)
www.raisafoster.com

Kuva: Pysäytyskuva Raisa Fosterin videoteoksesta The Body.

Raisa Foster: Enemmän kuin ihminen
Galleria Saskia, Pirkankatu 6, Tampere