Lapsiperheköyhyyden lahjoitusprofessuuri Tampereen yliopistoon

Julkaistu 24.9.2021
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö lahjoittaa lapsiperheköyhyyden tutkimukseen liittyvän professuurin Tampereen yliopistoon. Lahjoitusprofessuuri on osa Itlan kolmivuotista lapsiperheköyhyyteen pureutuvaa tutkimus- ja kehittämisohjelmaa. Ohjelman tavoitteena on löytää ratkaisuja lapsiperheköyhyyden poistamiseksi Suomesta.

Professuuri sijoittuu Tampereen yliopistossa yhteiskuntatieteiden tiedekuntaan.

Professuurin tavoitteena on haavoittuvassa asemassa olevien lapsiperheiden pärjäävyyden ja toimintakyvyn vahvistaminen edistämällä lapsiperheköyhyyteen liittyvää ilmiölähtöistä ja monitieteellistä opetusta, tutkimusta ja vaikuttavuutta. Professuuri sijoittuu tiedekunnassa Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus Perlaan, ja se on tarkoitus täyttää ensi tilassa.

– On suuri ilo käynnistää yhteistyö lapsiköyhyyden ehkäisemiseksi Perlan kanssa. Keskeiset tekijät valinnassa professuurin kotipesäksi olivat Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan johdon sitoutuminen professuurin pitkäjänteisen työn tukemiseen, ymmärrys monitieteisen tutkimuksen merkityksestä sekä valmius yhteistyöhön Itlan ja muiden keskeisten toimijoiden kanssa, kertoo lahjoitusprofessuuriin liittyvistä valintaperusteista kehitysjohtaja Tiina Ristikari Itlasta.

– Lahjoitusprofessuuri tarjoaa yhteiskuntatieteiden tiedekunnalle mahdollisuuden sekä vahvistaa ilmiölähtöistä lapsiperheköyhyyden tutkimusta että edistää suomalaiselle yhteiskunnalle kipeän ongelman tietopohjaista ratkaisemista. Pysyvä tehtävä avataan täytettäväksi ilman tieteenala- tai oppiainemääritystä, joten toivotamme tehtävään hakijoita kaikilta soveliailta tieteenaloilta. Perlaan sijoittuvana professuuri toimii koko yliopiston voimavarana ja tukee myös yliopiston strategian toimeenpanoa, tiivistää dekaani Juho Saari.

Professuuri lahjoitetaan Tampereen yliopistolle vuoden 2022 alusta kolmeksi ja puoleksi vuodeksi. Lahjoitukseen sisältyy optio puolestatoista lisävuodesta.

Tampereen yliopistolle lahjoitettava professuuri on Itlan kolmas lahjoitusprofessuuri. Lisäksi Itla on lahjoittanut interventio- ja implementointitutkimuksen professuurit Turun ja Oulun yliopistoihin.

Lisätietoja:
Kehitysjohtaja Tiina Ristikari, tiina.ristikari [at] itla.fi, 050 917 7396
Toimitusjohtaja, professori Petri Virtanen, petri.virtanen [at] itla.fi, 050 318 7068
Dekaani, professori Juho Saari, juho.saari [at] tuni.fi, 040 828 1027