Kuvauspaikkajärjestäjille on kysyntää kansainvälistyvällä alalla

Julkaistu 23.9.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kai Salonen, Johanna Koivulampi-Howard ja Juha Pitkänen istuvat vierekkäin takan edessä
Mediapolis tuo alan toimijoita yhteen ja mahdollistaa, että tällaisia uusia avauksia voidaan tehdä, kertovat Kai Salonen, Juha Pitkänen ja Johanna Koivulampi-Howard.
Kuvauspaikkajärjestäjän paras kaveri on toinen kuvauspaikkajärjestäjä. Hän, joka osaa etsiä sopivaa kuvauspaikkaa, hoitaa tarvittavat luvat ja liikennejärjestelyt sekä kuvauksiin koiran, kissan tai juuri oikean aikakauden auton. Näitä osaajia tarvitaan nyt nopeasti lisää sekä av-alalle että tapahtumatuotantoon.

– Jos ei järjestäjä sitä tee, ei sitä tee kukaan. Koska kuvauspaikkajärjestäjä on se, kenen selän takana ei tuotannossa ole enää ketään, pitää olla rohkea ja omatoiminen, kiteyttää lehtori Kai Salonen Tampereen ammattikorkeakoulun Liiketalous ja media -osaamisyksiköstä kuvauspaikkajärjestäjän työn.

Osaajista on alalla ollut pulaa jo pitkään. Tampereella tähän vastataan nyt TAMKin ja Tredun yhteisellä, Tree – Jatkuvan oppimisen palveluiden järjestämällä kuvauspaikka­järjestäjän täydennys­koulutuksella.

– Tuotannosta ja yhtiöstä riippuen roolit voivat olla hieman erilaisia, mutta perinteisesti tähän ammattiin on kasvettu sisään alan töissä, kertoo Tampereen seudun ammattiopisto Tredun audiovisuaalisen koulutusohjelman lehtori Juha Pitkänen.

Mediapoliksessa nyt käynnistyvä kuvauspaikkajärjestäjän koulutus on ainoa laatuaan Suomessa ja kansainvälisestikin. Kyselyitä koulutuksen saamiseksi myös muualle Suomeen on kuitenkin jo tullut.

– Pitkällä tähtäimellä tavoitteenamme on kasvattaa uusi ammattikunta sekä edesauttaa alan kasvua varteenotettavaksi teollisuudenalaksi, joka palvelee yhä suurempia kansainvälisiä tuotantoja, sanoo Salonen.

Työelämälähtöistä koulutusta alan parhaiden osaajien opissa

Koulutus on vahvasti työelämälähtöinen ja sisältää niin ammattiopintoja kuin ura- ja yrittäjyys­valmennustakin. Lisäksi puolet neljän kuukauden mittaisesta koulutuksesta kuluu työharjoittelussa alan yritysten tuotannoissa.

– Alun perin suunnittelimme pidempää kolutusta, mutta tarve yrityksissä on niin akuutti, että päädyimme lyhempään toteutukseen, kertoo Treen asiakkuuspäällikkö Johanna Koivulampi-Howard.

Yritykset ovat mukana myös koulutuksen toteutuksessa.

– Meillä on alan parhaat osaajat kouluttajina jakamassa osaamistaan, iloitsee Salonen.

Hakijoita koulutukseen oli runsaasti ja ammatin moninaisuus näkyy myös hakijoiden taustoissa.  Mukaan valittujen joukossa on osaajia teatterin, kädentaitojen, mediatuotannon sekä peliteollisuuden aloilta.

– Yhteistä kaikille on kuitenkin luovuus sekä se, että heillä on jo perusosaaminen ja ymmärrys siitä, mitä tuotannoissa tapahtuu, sanoo Pitkänen.

Verkostot ja yhteistyö tärkeitä

Salonen uskoo, että osa koulutettavista työllistyy suoraan alan yrityksiin. Paljon on kuitenkin kiinni omasta panostuksesta.

– Verkostot ovat tällä alalla kaikki kaikessa ja niiden rakentamiseen kannattaa panostaa heti alusta lähtien.

Yhteistyötä ja verkostoja on kiittäminen myös nyt käynnistyvästä koulutuksesta.

– Se, että meillä on pitkäaikainen yhteistyö TAMKin ja Tredun välillä sekä myös Ylen, FilmTampereen ja alan yritystenkin kanssa, on ollut avainasemassa koulutuksen aikaansaamiseksi, sanoo Pitkänen.

Koivulampi-Howard kiittelee myös yhteistyötä rahoittajan kanssa uudenlaisen mallin toteuttamisessa.

– ELY-keskuksesta ja TE-toimistosta löytyi onneksi oikeat ihmiset, jotka veivät asiaa eteenpäin.

Nyt luotua mallia voidaan paitsi monistaa muille alueille myös käyttää jatkossa muiden av- ja tapahtuma-alan osaamistarpeiden täyttämiseen toivovat Koivulampi-Howard, Pitkänen ja Salonen.

Kuvauspaikkajärjestäjän täydennyskoulutus on Pirkanmaan ELY-keskuksen rahoittama työvoimakoulutus työttömille tai työttömyysuhan alaisille henkilöille. Koulutuksen järjestävät Tree – Jatkuvan oppimisen palvelut, TAMK sekä Tredu.

Lisätiedot:

Kai Salonen, lehtori, Liiketalous ja media, kai.salonen [at] tuni.fi (kai[dot]salonen[at]tuni[dot]fi)

Linkki koulutuksen sivulle https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/kuvauspaikkajarjestajan-taydennyskoulutus

Teksti: Helena Pekkarinen

Kuva: Heini Pääkkönen