Kupiaisen rahasto palkitsi parhaat kirjallisuuden gradut

Julkaistu 16.5.2019
Noora Vaakanainen/ Kuva: Jonne Renvall
Noora Vaakanainen vastaanotti Kupiaisen rahaston palkinnon Suomen kirjallisuuden gradustaan. Toinen palkituista, Veera Laine, ei palkintotilaisuuteen päässyt. Kuva: Jonne Renvall

Unto ja Kerttu Kupiaisen rahaston stipendit viime vuoden kirjallisuustieteen parhaista pro gradu -tutkielmista jaettiin Tampereen yliopistossa.

Kertomus- ja tekstiteorian pro gradu -tutkielmista palkittiin Veera Laineen tutkielma ”We always want to hydrate before you caffinate.” Kerronnan monitulkintaisuus, self-help ja minätekniikat YouTuben aamurutiinivideoissa (2018). Laineen tutkielma osoittaa, miten kirjallisuustieteilijä pystyy tulkitsemaan epäsofistikoitunuttakin aineistoa sofistikoituneesti. Tutkielma käsittelee yhdysvaltalaisten nuorten aikuisten tekemien aamurutiinivideoiden kerrontakeinoja.

Suomen kirjallisuuden pro gradu -tutkielmista palkittiin Noora Vaakanaisen tutkielma Kerronnallisten siirtymien tulkinta ja uudelleenkirjoittaminen Kristina Carlsonin historiallisessa romaanissa Herra Darwinin puutarhuri (2018). Vaakanaisen tutkielma käsittelee kerronnallisten siirtymien vaikutusta Carlsonin vuonna 2009 ilmestyneen teoksen kokonaistulkintaan. Noora Vaakanainen tekee parhaillaan kirjallisuustieteen alan väitöskirjaa.

Unto Kupiainen (1909–1961) toimi Tampereen yliopiston edeltäjän Yhteiskunnallisen korkeakoulun kotimaisen kirjallisuuden professorina vuodesta 1950 alkaen ja Yhteiskunnallisen Korkeakoulun vararehtorina 1956–1961. Unto ja Kerttu Kupiaisen rahasto perustettiin keväällä 1988 ja rahaston ensimmäiset gradupalkinnot jaettiin vuonna 1992.

Veera Laine: ”We always want to hydrate before you caffinate”: kerronnan monitulkintaisuus, self-help ja minätekniikat YouTuben aamurutiinivideoissa. Kirjallisuustieteen pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopisto 2018.

Noora Vaakanainen: Kerronnallisten siirtymien tulkinta ja uudelleenkirjoittaminen Kristina Carlsonin historiallisessa romaanissa Herra Darwinin puutarhuri. Kirjallisuustieteen pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopisto 2018.