Kuntien infrapalvelujen hankinta- ja organisointitapoja tutkitaan

Julkaistu 19.12.2022
Ratikkatyömaa Tampereella
Jonne Renvall Tampereen yliopisto / Tampere University
Tampereen yliopisto on käynnistänyt tutkimushankkeen kuntien infrapalveluiden hankinta- ja organisointimalleista. Kuntien infrapalveluiden hankinta- ja organisointitavat ovat olleet kestokeskustelunaihe jo pitkään, ja kunnat ovat päätyneekin hyvin erilaisiin valintoihin.

Tutkimus käynnistetään kunnille suunnatulla verkkokyselyllä ja kyselyiden tuloksia syvennetään kevään aikana tehtävillä haastatteluilla. Tutkimushankkeessa kartoitetaan 10 vuoden aikana infrapalveluiden hankinta- ja organisointitavoissa tapahtuneita muutoksia. Samalla kartoitetaan eri tapojen valinnan syitä sekä valintojen aiheuttamia talousvaikutuksia. Lisäksi kartoitetaan kuntien suunnitelmia siitä, kuinka he tulevaisuudessa aikovat hankkia ja organisoida infrapalvelut.

Tutkimuksen rahoittavat Infra ry, Helsingin kaupunki, Espoon kaupunki, Vantaan kaupunki, Turun kaupunki, Joensuun kaupunki, Vaasan kaupunki, Rauman kaupunki ja Salon kaupunki. Tutkimuksessa on mukana myös Kuntaliitto. Tutkimuksesta on odotettavissa tuloksia kesäkuussa 2023. Syksyllä järjestetään myös webinaari.

Tampereen yliopistossa tutkimusta johtaa professori Arto Saari, ja tutkijoina ovat Juha-Matti Junnonen sekä Rami Paavilainen.