Kumppanuussopimus vahvistaa Tampereen asemaa media-alan suunnannäyttäjänä

Julkaistu 27.10.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Tilanteena oli XR-Factoryn livestriimin harjoitukset YLEn virtuaalistudiossa
Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu, Business Tampere, Wakeone ja Yle järjestivät lokakuun alussa yhdessä kansainvälisen ja virtuaalisen XR-aiheisen (xExtended Reality, laajennettu todellisuus) tapahtuman, missä oli esillä sekä teollisuuden että median käyttämän XR-teknologiaa. Kuva: Isabella Presnal.
Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu, Tampereen kaupunki ja Yleisradio ovat allekirjoittaneet kumppanuussopimukset, joilla halutaan varmistaa Tampereen asema uudenlaisen median edelläkävijänä ja suunnannäyttäjänä.

Yhteisenä tavoitteena on viedä media-alan kehitystyö ja tutkimus lähelle ihmisiä, keskelle asukasyhteisöjä ja elävää elämää. Aidoista Living lab -ympäristöistä saadaan tietoa teknologisista, sosiaalisista, yhteiskunnallisista, ekologisista ja taloudellisista tekijöistä, jotka vaikuttavat median ja ihmisen vuorovaikutukseen.

- Haluamme kehittää uudenlaisia yhteistyön muotoja niin tutkimukseen kuin opetukseenkin. Käyttäjälähtöisyys ja ennakkoluuloton kokeilemisen kulttuuri edistävät varmasti uusia avauksia. Sopimuksessa tulevalle yhteistyölle annetaan avainsanoiksi osallistava, digitaalinen, monitieteinen, tapahtumallinen ja kasvattava. Nämä sanat kuvaavat meidän tahtotilaamme hyvin, tiivistää Tampereen yliopiston rehtori Mari Walls

Silta tutkimuksesta käytäntöön

- Olemme tehneet yhteistyötä jo pitkään ja nyt voimme tavoitella suurempia ja strategisempia hankkeita yhdessä. Koska tapahtumatuotannot keskittyvät tänä aikana verkkoon, korostuu Mediapoliksen rooli entistä enemmän, kertoo Tampereen ammattikorkeakoulun rehtori Markku Lahtinen.

Korkeakouluyhteisölle sopimuksen teemat antavat mahdollisuuden tieteiden väliseen yhteistyöhön ja uusiin avauksiin tutkimuksessa, opetuksessa ja erilaisessa kehittämistyössä. Yhteistyön teemoissa ovat vahvasti esillä tulevaisuuden media ja sen ilmiöt sekä mediakasvatus ja medialukutaito.

Sopimuskumppanien yhteinen tavoite on varmistaa, että Tampere on uudenlaisen median edelläkävijä.

– Digitaalinen murros muokkaa voimakkaasti journalismin kerronnan muotoja ja yleisöjen roolia. Tämä  kumppanuus on silta tutkimuksen ja käytännön välillä, kun haluamme ymmärtää median käyttäjien odotuksia ja tarpeita, sanoo Tampereen yliopiston työelämäprofessori Matti Apunen.