Kuluminen on globaali ongelma

Julkaistu 6.5.2021
Kati Valtonen and impeller-tumbler
Kitka ja kuluminen ovat energiasyöppöjä etenkin kaivosalalla. Lisäksi kuluminen aiheuttaa tuotantokatkoksia ja energiaa kuluu myös uusien kulumisosien valmistamiseen. Kulumistutkimus mahdollistaa taloudellisemmat, energiaa säästävät materiaalivalinnat vaativiin olosuhteisiin.

Tampere Wear Centerin ja PerforMat verkoston Hard Rock Tribology seminaarin teemana oli kulumisen testaaminen, kulumishaasteet, tribokorroosio sekä materiaalien käyttäytyminen erityisesti kaivosolosuhteissa. Tampere Wear Centerin 12. vuosittainen seminaari järjestettiin poikkeuksellisesti kaikille avoimena webinaarina ja se keräsi ennätysyleisön. Seminaariin ilmoittautui 340 henkilöä 37:stä maasta Chilestä Uuteen Seelantiin. Aikaerojen vuoksi kaikki eivät päässeet paikalle, joten webinaari videoitiin ja suurin osa esityksistä oli jälkikäteen saatavilla seminaariin ilmoittautuneille.

Puhujina seminaarissa olivat kulumisasiantuntijat Kati Valtonen Tampereen yliopistosta, Giselle Ramírez Sandoval Eurecatilta (Espanja), Maksim Antonov Tallinnan teknillisestä yliopistosta, ja Elina Huttunen-Saarivirta Teknologian tutkimuskeskus VTT:ltä. Tarkemman kuvauksen esityksistä löydät englanninkielisestä uutisesta.

Järjestetty seminaari oli ensimmäinen Suomen Akatemian rahoittaman PerforMat -verkoston seminaarisarjasta, jonka seuraava maksuton Tribology and Materials Performance webinaari järjestetään 12.5.2021. Syksyllä on tiedossa ainakin kaksi seminaaria, joissa teemoina ovat korroosio ja vetyhauraus.

Photo: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto