Kulttuurirahastolta noin miljoona Tampereen yliopiston tutkijoille

Julkaistu 14.2.2019

Tampereen yliopiston tutkijat saivat yhteensä noin miljoona euroa Suomen Kulttuurirahaston 80-vuotisjuhlavuoden apurahanjaossa.

Tampereen yhteiskuntatieteilijät keräsivät summasta reilun kolmanneksen eli 357 500 euroa. Lääketieteilijät ja humanistit ylittivät molemmat 200 000 euron rajan.

Yhteiskuntatieteiden tohtori Johanna Peltoniemi ja dosentti Hanna Wass Tampereelta saivat ulkosuomalaisten poliittisen osallisuuden vahvistamista käsittelevään tutkimukseen 120 000 euroa.

Kulttuurirahasto jakoi yhteensä 39 miljoonaa euroa, josta tieteen osuus on 54 ja taiteen osuus 46 prosenttia.

Tieteen hakijamäärä laski noin 400 hakemuksella vuoteen 2018 verrattuna. Taiteessa hakijoita oli 200 edellisvuotta vähemmän.

– On mahdollista, että kiinnostus akateemiseen uraan on laskenut. Toisaalta on todennäköistä, että yliopistojen tiukentuneet jatko-opintovaateet näkyvät nyt säätiöissä, sanoo Kulttuurirahaston hallituksen puheenjohtaja Jari Sokka.

Lue myös:

Kulttuurirahasto jakaa 39 miljoonaa euroa, lokakuun hausta vuosiapurahoja yli 440

Keskusrahaston lokakuun haun apurahansaajat