Kulttuurirahastolta Argumenta-apuraha muistisairaiden hyvän elämän tutkimiseen

Julkaistu 14.10.2022
Jenni Kulmala.
Muistisairauksiin yhteiskunnassa keskittyvää tutkimushanketta johtaa Tampereen yliopiston gerontologian tenure track -professori Jenni Kulmala.
Suomen Kulttuurirahasto on myöntänyt Argumenta-rahoituksen tutkimushankkeelle, joka tarkastelee muistisairaiden ihmisten hyvän elämän edellytyksiä. Tulevaisuudessa suurin osa suomalaisista on tekemisissä etenevän muistisairauden kanssa arjessaan – joko itse sairastavana tai läheisenä. Tampereen yliopiston tenure track -professori Jenni Kulmala työryhmineen haluaa nostaa muistisairaudet laajaan yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Väestön ikääntyessä muistisairaiden ihmisten määrän arvioidaan jopa kolminkertaistuvan tulevien kolmen vuosikymmenen aikana. Nykyisen noin 200 000 muistisairaan ihmisen sijaan on todennäköistä, että vuonna 2050 Suomessa elää yli puoli miljoonaa muistisairautta sairastavaa ihmistä.

Suomen Kulttuurirahaston apurahan saanutta hanketta johtaa gerontologian tenure track -professori Jenni Kulmala. Hän muistuttaa, ettei etenevä muistisairaus kosketa vain sairastunutta itseään, vaan sairaus on vahvasti läsnä myös läheisten arjessa.

– Muistisairaudet koskettavat siksi suurinta osaa ihmisistä jollakin tavalla. Tulevina vuosina yhteiskunnastamme ei siis voi enää puhua hyvinvointiyhteiskuntana, mikäli muistisairauksien kanssa elävien ihmisten ja heidän läheistensä osallisuutta ja hyvinvointia ei nosteta vahvemmin esiin, Jenni Kulmala sanoo.

Argumenta-hanke nostaa muistisairaudet ja niihin liittyvät teemat tieteiden väliseen ja laajaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Hankkeessa toteutetaan monitieteisten tulevaisuustyöpajojen sarja, jossa käydään laajaa tieteiden välistä keskustelua.

Hankkeen tavoite on kehittää yhteiskuntaa muistiystävällisemmäksi ja valmistautua innovatiivisella ja kestävällä tavalla tulevaisuuteen muistisairauksien kanssa.

Terveystieteiden tohtori Jenni Kulmala työskentelee tenure track -professorina yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa. SKR:n rahoittama hanke tavoittelee laaja yhteistyötä aiheen parissa, ja se yhdistyy Gerontologian tutkimuskeskus GERECin sekä Ikääntymisen ja hoivan tutkimuksen huippuyksikön tutkimukseen.

Suomen Kulttuurirahasto myönsi vuoden 2022 Argumenta-apurahoina yhteensä 600 000 euroa neljälle hankkeelle.

Argumenta-apurahoilla Kulttuurirahasto tukee hankkeita, joissa etsitään ratkaisuja useilla tieteenaloilla käsiteltyihin yhteiskunnallisesti merkittäviin kysymyksiin. Rahoituksen saaneet hankkeet ovat aiheiltaan ajankohtaisia ja tähtäävät pitkälle tulevaisuuteen. Hankkeiden taustalla on ajatus luoda laajaa keskustelua aiheista, jotka ovat sekä tieteellisesti että yhteiskunnallisesti merkittäviä.

Uutislähde: Suomen Kulttuurirahaston tiedote 14.10.2022

Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto