Kulttuuri kuuluu kaikille – korkeakouluyhteisön kaksipäiväinen saavutettavuustapahtuma seurattavissa Yle Areenassa 24.12.2022 saakka

Julkaistu 8.12.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Etualalla henkilö pelaa tabletilla peliä, jossa pelihahmo liikkuu suksilla lumessa. Taustalla toinen pelaaja pelaa toisella tabletilla. Heidän keskellään seisoo henkilö, joka seuraa tilannetta.
Kuva: Markku Turunen
Korkeakouluyhteisössä järjestettiin marraskuun 2022 lopussa kaksipäiväinen Esteet nurin – suuntana yhdenvertainen kulttuuri -tapahtuma, joka striimattiin livenä Yle Areenaan. Tapahtuman ensimmäisenä päivänä keskityttiin esteettömään pelaamiseen. Toinen päivä käsitteli saavutettavaa kulttuuria. Striimaus on seurattavissa Yle Areenassa 24.12.2022 saakka.

Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhteisen saavutettavuusviikon ohjelma on saanut laajempaa näkyvyyttä Yle Areenan kautta, kun kaksipäiväinen Esteet nurin – suuntana yhdenvertainen kulttuuri -tapahtuma striimattiin palveluun livenä. Tapahtuman järjestäjänä toimi Tampereen yliopiston TACCU –Tampere Accessibility Unit.

Esteettömän pelaamisen tapahtumassa järjestettiin Special eSports, joka on esteettömän eUrheilun Paidia Open –kilpailu. Kilpailun lisäksi ohjelmassa oli pelaajien haastatteluja sekä esteetön pelaaminen -paneelikeskustelu.

Saavutettavan kulttuurin tapahtumassa kuultiin Tampereen ammattikorkeakoulusta Mika Kyläsen puheenvuoro käyttäjälähtöisyyden mahdollisuuksista saavutettavuudessa. Lisäksi Suomen kuurosokeat ry:n Milla Lindh piti puheenvuoron kulttuuriin osallistumisesta vammaisuuden näkökulmasta. Tapahtumassa järjestettiin myös suuntana yhdenvertainen kulttuuri -paneelikeskustelu.

Saavutettavuuden kehittäminen on asenteellinen haaste

Paneelikeskusteluissa nostettiin vahvasti esille teknologian ja tekoälyn tuomat mahdollisuudet saavutettavuuden näkökulmasta. Keskusteluissa pohdittiin, miten paljon teknologian varaan voidaan laskea ja toisaalta, paljonko sen kontolle voidaan sysätä vastuuta.

Molempina päivinä paneelikeskustelut juontanut Markku Turunen on Tampereen yliopiston vuorovaikutteisen teknologian professori. Turusen mielestä ajatus siitä, että saavutettavuus jätettäisiin tekoälyn varaan, on kahdesta syystä perustavanlaatuisesti väärä:

–  Tekoäly on merkittävä teknologia auttamassa tekemään elämästä saavutettavampaa, mutta se ei voi ratkaista kaikki haasteita. Emme voi ajatella, että tekoäly maagisesti ratkaisi kaikki maailman ongelmat. Toisekseen saavutettavuuden kehittäminen ei ole teknologinen vaan asenteellinen haaste. Mikäli saamme luotua positiivisen asenteen saavutettavuuden kehittämiseksi, niin tekoäly voi kyllä auttaa siinä.

Yleinen tietämys saavutettavuudesta on yhä pintapuolista

Tapahtumissa keskusteltiin kulttuuripalvelujen saavutettavuuden rakentamisesta tiiviimmässä yhteistyössä. Turunen näkee, että tällä hetkellä tärkeintä on kasvattaa yleistä tietämystä ja sitä kautta luoda positiivisia asenteita:

– Kulttuurialan toimijat ovat pieniä, minkä vuoksi tarvitsemme toimijoiden välistä yhteistyötä. Lisäksi meidän on kitkettävä saavutettavuuteen liittyviä virheellisiä käsityksiä sekä laajentaa teknologian mahdollisuuksien ymmärtämistä. Kaivataan tietoisuutta ja positiivista suhtautumista saavutettavuutta kohtaan. Sen avulla voimme muuttaa kulttuurialaa saavutettavammaksi.

Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto järjestävät SMART ART – Esittävien taiteiden muuttuva osaaminen -hankkeen puitteissa ilmaisen pilotoitavan SMART ART -koulutuksen, joka on suunnattu esittävien taiteiden piirissä toimiville pirkanmaalaisille. Hankkeen ja koulutuksen tarkoituksena on soveltaa kokeilevaa ja ketterää työotetta, valjastaa monialaisuus voimavaraksi ja tehdä kulttuurista saavutettavampaa. Koulutus alkaa joulukuussa 2022.

Kouluttajina toimii hankkeen aihealueiden asiantuntijoita Tampereen ammattikorkeakoulusta ja Tampereen yliopistosta sekä vierailevia esittävien taiteiden alueella työskenteleviä asiantuntijoita ja ammattilaisia.

– Tulevassa SMART ART -koulutuksessa haluamme tarjota hyvin konkreettista, räätälöityä tietoa teknologian hyödyntämiseksi kulttuurialalla. Saavutettavuus on yksi sen peruspilareita, Turunen kertoo.

– Lisäksi monitieteinen opetus- ja tutkimusyksikkömme TACCU kokoaa korkeakouluyhteisön voimat yhteen asian tiimoilta. Olemme luoneet läheiset yhteydet alan toimijoihin sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Merkittävin saavutuksemme on, että tarjoamme maailman laajimman englanninkielisen maisteritasoisen saavutettavuuskoulutuksen. Tärkein tehtävämme on vakiinnuttaa toimintamme osaksi koko korkeakouluyhteisöä.