Kuka verkkouutisia kommentoi ja miksi? Tutkimus alkaa

Julkaistu 20.4.2020
kirjoittava käsi näppäimistöllä
Tampereen yliopistossa on alkamassa verkkouutisten kommentointiin liittyvä kyselytutkimus, jonka tavoitteena on selvittää suomalaisten uutisia kommentoivien verkkomedioiden käyttäjien toimintatapoja.

- Aikaisempien tutkimusten perusteella vaikuttaa siltä, että uutisia kommentoivien käyttäjien ryhmä on varsin heterogeeninen ja yksittäisen käyttäjän toiminta voi vaihdella erilaisilla alustoilla ja erilaisiin aiheisiin liittyen, kertoo tutkija Veera Kangaspunta.

Verkkouutisten kommentointi saattaa herättää huolta, epävarmuutta ja erilaisia kysymyksiä niin tutkijoissa, journalisteissa, mediainstituutioiden edustajissa kuin käyttäjissä itsessäänkin.

- Kommentoivia käyttäjiä on tutkittu Suomessa varsin vähän, Kangaspunta toteaa.

- Nykytilanteessa olisikin tärkeää selvittää, millaisia kommentoijia meillä oikeastaan on ja miten eri tavoin he suhtautuvat kommentointiin ja uutissisältöihin.

Kangaspunta toivoo, että kyselystä uutisoitaisiin ja media jakaisi linkkiä omilla kanavillaan, jotta vastauksia saataisiin mahdollisimman paljon sekä yleisesti että kunkin median omilta käyttäjiltä. Kysely on avoinna 30.6. asti.

Vastauksia on mahdollista saada kokonaisuutena tai osittain median käyttöön, jos niitä hyödynnetään journalistisiin tarkoituksiin. Kyselyssä tiedustellaan esimerkiksi keskeisimpiä vastaajien seuraamia uutisvälineitä ja näiden tietojen perusteella vastauksia on mahdollista ryhmitellä (esim. lehti X:n verkkosisältöjen käyttäjät).

Journalistisen kulttuurin edistämissäätiön (Jokes) rahoittaman tutkimuksen työnimike on Verkkouutisten kommentoijien motiivit. Kyselytutkimus verkkouutisia kommentoivien käyttäjien toiminnan tavoitteista, motiiveista ja toiminnalle annetuista merkityksistä.

Kyselyn verkkosivu: https://research.tuni.fi/comet/kommentointikysely/
Suora linkki kyselyyn: https://survey.tuni.fi/lime/251557?lang=fi