Koulutusvientiä Vietnamiin

Julkaistu 27.9.2019
Vietnamilaiset vieraat
Tampereen yliopistolla vieraili kuukauden aikana täydennyskoulutuksen merkeissä kaksi opiskelijaryhmää Vietnamista tutustuen suomalaiseen julkiseen hallintoon, kulttuuriin, koulutukseen ja yhteiskuntaan. Ohjelmaan mahtui niin yhteistyökumppaneita, kulttuurieroja kuin omenanpoimintaakin.

Finland University on Tampereen korkeakouluyhteisön, Itä-Suomen yliopiston, Turun yliopiston ja Åbo Akademin muodostama koulutusvientiorganisaatio, joka tekee koulutusmyyntiä yhteistyössä tiedekuntien kanssa. Eri yliopistoilla koulutusvienti keskittyy eri painotuksiin: Tampereelta mukana on johtamisen ja talouden tiedekunta sekä kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta. FinUnin kautta johtamisen ja talouden tiedekunnassa vieraili syyskuussa kaksi opiskelijaryhmää Vietnamista.

Vietnamiin on toteutettu maisteriohjelmia jo lähes kymmenen vuoden ajan, ja yli sata vietnamilaista opiskelijaa on valmistunut hallintotieteiden maisteriksi Tampereen yliopistosta. Nyt tutkintokoulutuksen lisäksi yhteistyöstä on syntynyt myös lyhyempiä ylemmän julkisjohdon koulutuksia.

Very high level

Vierailijaryhmiä oli tänä syksynä kaksi, joista ensimmäisessä osallistujat olivat ylempää johtoa ja toisessa ylempää keskijohtoa.

- Me saamme usein vain tiedon, että osallistujat ovat ”very high level”, johtamisen ja talouden tiedekunnan tutkimusjohtaja Harri Laihonen nauraa.

Harri Laihonen tiimeineen toimii vierailijoiden fasilitaattoreina, ryhmänjohtajina ja jopa turistioppaina. Yhdessä ryhmässä oli noin 20 henkeä, ja ensimmäisen ryhmän vierailun teemana oli vastuullisuus ja innovaatiot, ja toisen henkilöstöhallinto. Vieraat tutustuivat muun muassa eduskuntaan, Tampereen kaupunkiin ja Pirkanmaan liittoon.

- Iso kiitos kaikille sidosryhmille. Tapaamiset järjestyivät todella nopealla aikataululla ja olivat kiinnostavia, Laihonen kiittelee.

Yhteistyötä tehtiin myös tiedekuntien välillä, ja tämän Laihonen toivoisi jatkuvan.

- Koulutusvienti tarjoaa hyviä mahdollisuuksia tutkijoille päästä osaksi kansainvälistä ympäristöä ja jakaa osaamistaan. Oman asian popularisoiminen vieraan kulttuurin edustajalle selkeyttää myös omaa ajattelua, Laihonen kannustaa.

Omenoita ja alttaritauluja

Käytännön järjestelyt ovat haastavia. FinUni ja vastapuoli Vietnamissa tekevät sopimuksen, mutta koulutusviennin tiimi Tampereella ei aina tiedä, mitä odottaa. Vaikka ohjelmarunko on tiedossa sopimusta tehtäessä, selviävät ryhmän ajatukset ja toiveet usein vasta paikan päällä. Laihonen tiimeineen tekee muutoksia ja viimeistelee ohjelman hyvin nopealla aikataululla.

Vierailla on usein kovat odotukset nähdä, miten Suomessa julkinen hallinto toimii. Kaksi viikkoa on kuitenkin hyvin lyhyt aika, ja sen aikana on mahdotonta selvittää tyhjentävästi, miten meillä on päädytty tiettyihin ratkaisuihin. Vierailijat tulevat täysin erilaisesta yhteiskunnasta, ja suomalaisen hallintokulttuurin taustalla oleva läpinäkyvyys ja luottamus voi olla vaikeaa sisäistää. Ryhmän rakenteesta ja dynamiikasta ei ole ennakkotietoja, minkä lisäksi jokainen osallistuja on yksilö omine odotuksineen.

- He ovat yksinäisiä turisteja vieraassa maassa. Kyse on lopulta ihmisten välisistä kohtaamisista, Harri Laihonen korostaa.

Aikataulutetun koulutusohjelman ulkopuolella vierailla voi olla hyvin erilaisia intressejä. He pyöräilevät maisemia ihastellen, vierailevat Ikeassa tai kiertävät kirkkoja alttaritauluja ihaillen. Suomalaiseen kulttuuriin tutustutaan myös hyvin käytännönläheisesti. Ryhmän vieraat olivat kaupunkia kierrellessään ihastuneet omenapuihin, ja erään talon omistaja oli kutsunut heidät tutustumaan kotiinsa ja poimimaan omenoita. Pieni ele oli ollut vietnamilaisille yksi matkan kohokohdista.

Palautteessaan vieraat ovatkin toivoneet enemmän juuri suomalaisia kokemuksia, kuten souturetkiä tai grillijuhlia. Harri Laihonen ei kuitenkaan kykene täyttämään kaikkia toiveita, vaan joutuu olemassa olevan budjetin ja aikataulujen rajoissa koostamaan ohjelman luovuutta käyttäen. Ennen kaikkea kyse on kuitenkin koulutusvierailusta.

- Taustalle tarvitaan organisaation tuki ja tahtotila, jotta ohjelmia pystytään tuottamaan ja kehittämään, Laihonen muistuttaa.

Globaali vastuu

Yliopistolla on globaali vastuu jakaa osaamistaan. Monissa maissa pyritään uusiutumaan ja järjestämään asioita uudella, kestävämmällä tavalla, ja katseet kohdistuvat meidän suuntaamme. Suomi on maailman kärjessä monessa vertailussa.

- Aina ei ole kyse rahasta. Meidän tehtävämme yliopistona on edistää sivistystä ja antaa opetusta, Laihonen painottaa.

Omassa yhteiskunnassaan vierailijat ovat johtoasemassa, ja heidän arkeensa verrattuna Suomessa on matala hierarkia ja tasa-arvoisempi yhteiskunta. Täällä he joutuvat odottamaan, jonottamaan ja kunnioittamaan ihmisiä iästä ja sukupuolesta riippumatta. Meille itsestään selvät asiat voivat tuntua heistä erikoisilta, vaikka heidän omassa arjessaan olisikin jo otettu askelia yhdenvertaisempaan suuntaan. Konkreettisen akateemisen opin lisäksi suomalaisen yhteiskunnan perusasiat ovat arvokas vientituote.

- Meillä on koulutusviennissä vielä paljon tehtävää, ja tähän on tulevaisuudessa panostettava entistä enemmän, Harri Laihonen tiivistää.