Koululaiset ideoivat kiertotaloutta tulevaisuuden kaupungeissa

Julkaistu 19.3.2019
MyTech-paja
MyTech-ohjelma toi tällä viikolla Hervannan kampukselle kahtena päivänä noin 80 yläkoululaista Tampereen Lielahdesta. Nuorten visioissa tulevaisuuden kaupungeissa kiertotaloutta edistävät esimerkiksi kaupunkiviljely, tavaroiden vuokraus ja yhteiset tilat.

Yläkoulujen ja lukioiden uudenlaista oppimista tukeva MyTech-ohjelma on Teknologiateollisuus ry:n kehittämä konsepti monialaiseen oppimiseen. Koululaisryhmät pääsevät opintokäynneille korkeakouluihin ja teknologiayrityksiin. Konseptin tavoitteena on tuoda esille matematiikan ja luonnontieteiden tärkeyttä opiskelussa sekä teknologia-alan monipuolisuutta ja vaikuttavuutta.

Hervannan kampuksella bio- ja kiertotalousalan tutkijat ja opettajat olivat koonneet nuorille sisällöt työpajoihin, joissa paneuduttiin kiertotalouteen tulevaisuuden kaupungeissa.  Teema tuotiin alustuksilla ja käytännön esimerkeillä lähelle nuoria. Työpajoissa koululaiset pääsivät pohtimaan tämän hetken ongelmia ja visioimaan tulevaisuuden ratkaisuja.

Aiheina olivat esimerkiksi liikenne, energia, digitalisaatio, vesi- ja jätehuolto, palveluit sekä ruoantuotanto. Nuoret miettivät ryhmissä, miten eri teemat näkyvät ja tulevat ilmi kaupungeissa ja esimerkiksi sitä, millaisia uusia ammatteja kiertotalouden kehittyminen voisi tarjota.

Kimppakyytejä ja omenapuita

Työpajoissa kävi selväksi, että kiertotalouden ja tulevaisuuden kaupunkien kehittämisessä tarvitaan monitieteistä osaamista.

– Nuoria kiinnosti muun muassa syötävien kasvisten viljely kaupungissa. Puhuttiin omenapuista ja siitä, onko kaupunkien ilma riittävän puhdasta ruoantuotantoon. Kimppakyydit ja kaikenlainen vuokraus omistamisen sijaan oli myös esillä keskusteluissa. Hyvä idea oli myös vuokrattavia ja lainattavia tuotteita varten perustelut yhteiset tilat, joihin olisi helppo mennä ja tulla, kertasi työpajoissa vetäjänä toiminut bio- ja kiertotalouden tutkija ja tiedekasvatusaktiviteettien ohjaaja Outi Kaarela päivän antia.

Hiedanrannan kiertotalouden tutkimusalue oli suurimmalle osalle Lielahden koululaisista tuttu. Hiedanrannassa on tällä hetkellä käynnissä useita kiertotaloutta edistäviä kokeiluja sekä tutkimushankkeita. Alueen kehittämisessä on haluttu painottaa erityisesti asukkaiden ja kansalaisjärjestöjen kanssa tehtävää yhteistyöstä. Koululaisyhteistyön työpajat antavatkin tutkijoille arvokkaan näkökulman nuorten maailmaan.

MyTech-ohjelma on yksi Tampereen yliopiston lapsille ja nuorille suunnatun yhteistyön muodoista. Lapset ja nuoret-–tiimi toivottaa oppilaitosryhmät tervetulleeksi kampusvierailulle! Ota yhteyttä: oppilaitosvierailut.tau [at] tuni.fi (oppilaitosvierailut[dot]tau[at]tuni[dot]fi).

Teksti ja kuva: Minna Puntila