Kotimaisia lehtiaineistoja tutkimuskäytössä

Julkaistu 28.1.2020
lehdet
Kansalliskirjaston kokoelmiin sisältyvien kotimaisten digitaalisten sanoma- ja aikakauslehtien vuosikertoja 1930-2018 on avattu tutkimuskäyttöön Tampereen korkeakouluyhtisölle.

Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot löydät palvelusta https://digi.kansalliskirjasto.fi.

Tutkimuskäytöllä tarkoitetaan opiskelijan, tutkijan ja opetus- ja tutkimushenkilökunnan tekemää tieteellistä tai taiteellista ei-kaupallista tutkimusta, opinnäytetyötä, selvitystä tai lopputyötä. Käyttäjät saavat myös analysoida lehtiaineistoja koneellisesti sekä luoda niistä datasettejä tutkimuksen verifiointia ja myöhempää tutkimusta varten.

Käyttäjät tunnistetaan HAKA-tunnuksilla (korkeakouluyhtisön Tuni-tunnus):

1. Valitse Digi.kansalliskirjasto.fi etusivulla Kirjaudu ja sen jälkeen avautuvasta ikkunasta vaihtoehto Haka Login.
  2. Tunnistaudu organisaatiosi Haka-tunnuksilla.
  3. Pääsy rajoitetussa käytössä olevaan materiaaliin -ikkunassa valitse Aloita.
  4. Tutustu aineiston käyttöehtoihin ja täytä Käyttölupalomake. Huom. Tutkimusala ja Koulutusala ovat vaihtoehtoisesti pakollisia, eli vastaa niistä vain toiseen.
  5. Tarkasta syöttämäsi tiedot kohdassa Vahvista ja paina Hyväksy.
  6. Halutessasi voit tallentaa Käyttöehdot ja vastauksesi omalle laitteellesi.
  7. Paina Sulje. Lehtiaineistot vuosilta 1930-2018 ovat nyt käytettävissäsi.

Kansalliskirjasto ja Kopiosto tarjoavat palvelun osana Tutkain-hanketta vuosiksi 2020-2022. Tampereen korkeakouluyhteisö on mukana Tutkaimessa 14 muun korkeakoulun kanssa. Lisätietoa palvelusta ja käyttöoikeuksista löytyy Tutkain-hankkeen kotisivulta.

Palautteet ja lisätiedot: kirjasto [at] tuni.fi (kirjasto[at]tuni[dot]fi)