Koronavuosi vei kesäkoulun verkkoon

Julkaistu 12.8.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Etäkesäkoulun opiskelijoiden kuvia Teams-näytöllä
Global and Multicultural Society -kurssin opiskelijoita tiistaina 11. elokuuta. Kuva: Ella Karman.
- Tampereen ja São Paulon välillä on kuuden tunnin aikaero, mikä tarkoittaa sitä, että kun kurssit alkavat Suomen aikaa yhdeksältä aamulla, näen tietokoneen kamerasta valoa kurssikavereideni ikkunoista, mutta meillä São Paulon talvessa on hyvin pimeää ja kylmää kolmelta aamuyöllä, kertoo brasilialainen Victor Miyano.

Miyano on yksi Tampereen kansainvälisen kesäkoulun opiskelijoista. Hän ja 268  muuta opiskelijaa ja jo tutkinnon suorittanutta osallistuvat kesäkouluun, joka koronapandemian takia järjestetään ensimmäistä kertaa etänä.

- Tänä vuonna pilotoidaan myös virtuaalista opintojen toteuttamista, virtuaalista lyhytvaihtoa, yhtenä mahdollisuutena saada kansainvälistä osaamista osaksi tutkintoa, kertoo kesäkoulusta vastaava asiantuntija Ella Karman.

Etäkesäkoulussa on opiskelijoita 42 eri maasta. Suomen lisäksi eniten opiskelijoita on Saksasta, Pakistanista, Ranskasta, Italiasta ja Intiasta. Moni suomalainen kesäkoulun osallistuja on Tampereen yliopiston tutkinto-opiskelija.

Opettajia on mukana sekä yliopistosta että ammattikorkeakoulusta yhteensä 24. Kursseja on tarjolla 15.

Tilastotieteen ja suomen kielen perusteet suosituimpia

Suosituimmat kurssit ovat tänä vuonna olleet Introduction to Statistics ja Basics of Finnish. Myös tilastotieteellisen ohjelman käyttöön johdattava Introduction to R ja Cross Cultural Marketing and Management olivat tänä vuonna hakijoiden suosiossa.

Intialainen Ranjan Arora on IT-alan ammattilainen, joka suunnittelee opiskelua suomalaisessa maisteriohjelmassa. Hän osallistuu kesäkoulussa Suomen kielen perusteiden kurssille, jota opettaa Kaisa Korpela.

- Pidän hänen opetustavastaan. Hän ei pelkästään opeta, vaan käyttää aikaa myös selventääkseen asioita, joista olemme epävarmoja tai joista meillä on kysymyksiä.

- Parhaat kokemukseni ovat liittyneet erilaisiin opetusmenetelmiin, sillä olemme pitäneet alustuksia ja tehneet tehtäviä yksin ja ryhmissä. Tampere Summer Schoolin kurssit ovat todella uraauurtavia, Ranjan Arora kertoo.

Sosiolingvistiikkaa opiskeleva Victor Miyano suorittaa kesäkoulussa Global and Multicultural Society -kurssia.

- Parasta on ollut tavata uusia ihmisiä, joilla on samanlaiset kiinnostukset, perspektiivit, taustat ja niin edelleen. Professorit pitävät luentoja niin, että me opiskelijat saamme puhua paljon ja että meistä tuntuu mukavalta tehdä niin.

- Vuorovaikutus on ollut niin hyödyllistä, että joidenkin kollegojen kanssa olen chattaillut myös luentojen jälkeen ja nauttinut enemmän tai vähemmän siitä, että nyt on hyvä hetki syventää tietojamme, jakaa ajatuksia ja solmia suhteita uusiin ihmisiin, kun sosiaalinen elämä on koronan takia muuten niin rajoittunutta, Miyano kertoo.

Webinaarit tarjoavat Suomi-tietoa

Etämuotoon sovitettu sosiaalinen ohjelma tarjoaa muun muassa webinaareja suomalaisesta opiskelijaelämästä ja Suomen kulttuurista, lautapeli-illan ja tietovisan. Yhdyssiteenä on myös kesäkoulun Facebook-ryhmä.

Aikataulutetun ohjelman lisäksi opiskelijat voivat osallistua haluamaansa alustaa, kuten Zoomia tai Teamsia käyttäen pienryhmiin, joissa voi tavata uusia ihmisiä, ystävystyä ja verkostoitua lisää.

Saksan Mannheimissa opiskeleva Patricia Steins suorittaa kesäkoulussa Global and Multicultural Society -kurssia.

- Sosiaalinen ohjelma ja etenkin pienryhmät sopivat minun tapauksessani hyvin kurssini aiheeseen. Pienryhmissä voidaan heti jakaa kuvia eri paikkakunnilta eri puolilta maailmaa sen mukaan, ketä ryhmään osallistuu.

Etäopiskelu ulkomailla on kiinnostava kokemus

- Opiskelu ulkomailla, vaikka virtuaalisestikin, on kiinnostava ja rikastava kokemus. Siinä oppii paljon, ja saa virtuaalisissa keskusteluissa monia näkemyksiä eri maista ja eri aloilta, Patricia Steins sanoo.

- Ulkomailla oleskelu on kuitenkin erilaista. Vaikutelmat, joita saa kävellessään kadulla tai metsässä eivät ole todella korvattavissa, ainakaan oman kokemukseni mukaan. Minä tahansa muuna vuonna olisin mieluummin tullut Suomeen, Patricia Steins toteaa.

Kesäkoulun jälkeen opiskelijat hajaantuvat tahoilleen. Jo Suomeen matkustaneelle Victor Miyanolle se tarkoittaa Tampereen yliopiston Global and Transnational Sociology -maisteriohjelman opintoja. Ranjan Arora jatkaa työtään Intiassa ja Patricia Steins aloittaa sosiologian opinnoissaan kolmannen lukuvuoden.

Tampere Summer School on Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun kolmatta kertaa yhdessä järjestämä kesäkoulu, tänä vuonna 3.-14.8. Kesäkoulun kurssitarjonta koostuu korkeakoulujen opetussuunnitelmien mukaisista eri alojen kursseista. Kaikki kurssit ovat englanninkielisiä.

Tampere Summer School

Tampere Summer School Facebookissa