Koronatartuntoja vaihto-opiskelijoilla – Tampereen yliopisto ja TAMK tarjoavat tehostettua neuvontaa ja tukea kaikille vaihto-opiskelijoille

Julkaistu 25.1.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvituskuva Hervannan kampukselta.
Keskiviikkona 20.1.2021 perustettiin Tampereen korkeakouluyhteisön erityistilanneryhmä johtamaan vaihto-opiskelijoiden keskuudessa havaittua koronavirustilannetta. Yhteistyö terveysviranomaisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa on ollut siitä lähtien erittäin tiivistä. Olemme aktiivisesti tarttuneet toimeen ja teemme kaiken mahdollisen, jotta koronavirustilanne saadaan rauhoittumaan ja vaihto-opiskelijat saavat kaiken tarvitsemansa tuen.

Vuodenvaihteessa ja tammikuun kuluessa Tampereen yliopistoon on saapunut noin 200 vaihto-opiskelijaa ja TAMKiin vajaa 70. Vaihto-opiskelijat ovat tulleet Tampereelle osana vakiintunutta korkeakoulujen Erasmus+-vaihto-ohjelmaa.

Olemme Tampereen yliopistossa ja TAMKissa 22.1.2021 terveysviranomaisia kuultuamme päättäneet keskeyttää vaihto-opiskelijoiden vastaanottamisen ulkomailta kevätlukukauden ajaksi. Päätös perustuu opiskelijoiden ja henkilöstön terveyden ja turvallisuuden suojelemiseen nopeasti muuttuvassa koronapandemiatilanteessa. Näihin 70 opiskelijaan, joita päätös koskee, olemme olleet yhteydessä henkilökohtaisesti.

Vaihto-opiskelijoille ohjausta ja tukea monikanavaisesti

Tampereen korkeakouluyhteisö sai keskiviikkona 20.1. terveysviranomaisilta tiedon useista koronavirustartunnoista vaihto-opiskelijoiden keskuudessa. Koronavirustilannetta johtamaan ja tilannekuvaa ylläpitämään perustettiin välittömästi erityistilanneryhmä, johon kuuluvat yliopiston ja TAMKin ylin johto sekä turvallisuuden, kansainvälisten palveluiden ja viestinnän asiantuntijat. Erityistilanneryhmä on työskennellyt tiiviisti yhdessä viranomaisten ja vaihto-opiskelijoiden asumisesta vastaavien tahojen kanssa. Erityistilanneryhmä päätti perjantaina 22.1. hankkia ja järjestää yksityisen toimijan avulla koronavirustestauksen kaikille vielä tässä yhteydessä testaamattomille vaihto-opiskelijoille. Nämä massatestaukset tehtiin viikonlopun aikana. Tilanne vaikuttaa rauhalliselta.

Kansainväliset vaihto-opiskelijat kontaktoitiin keskiviikkona sähköpostilla ja heitä ohjeistettiin välittömästi noudattamaan koronavirustilanteessa annettuja THL:n ohjeita. Vaihto-opiskelijoihin on pidetty päivittäin yhteyttä sähköpostitse.

Torstain ja perjantain aikana kaikille vaihto-opiskelijoille soitettiin henkilökohtaisesti. Puheluissa tarjottiin opiskelijoille tukea sekä ohjeistettiin tarkennetusti terveysturvallisuudesta ja viranomaisohjeistuksesta.

Perjantaina järjestettiin Teamsissä infotilaisuus koronavirustilanteesta kaikille vaihto-opiskelijoille. Infotilaisuus pidetään myös maanantaina 25.1. Tilaisuuden tarkoituksena on muistuttaa vastuullisesta käyttäytymisestä, tarjota tukea ja vastata kysymyksiin.

Vaihto-opiskelijoiden tukemiseksi on perustettu neuvonta- ja palvelupuhelin. Puheluihin vastaavat 12 kansainvälisten palveluiden asiantuntijaa päivittäin kello 8–18. Lisäksi vaihto-opiskelijat saavat tukea sähköpostiosoitteesta, jossa on päivystys matalan kynnyksen yhteydenottoja varten.

Yliopiston ja TAMKin kansainvälisestä liikkuvuudesta vastaavat palvelut tulevat olemaan yhteydessä yhteistyökorkeakouluihin koskien korkeakouluista vaihtoon lähteneiden opiskelijoiden tilannetta.

Median yhteydenotot:
vararehtori Marja Sutela, Tampereen yliopisto