Koronajäljittäjien koulutuksen suoritti yli seitsemän tuhatta

Julkaistu 17.6.2021
graafinen esitys kurssille ilmoittautuneista ja tartunnoista eri kuukausina
Koronavirustartuntojen jäljitys -koulutukseen ilmoittautuneiden määrä ja uusien tautitapausten määrä.
Vuosi sitten alkanut koronajäljittäjien koulutus oli suosittu. Koulutuksen suoritti 7 200 henkilöä ja heistä noin 6 600 antoi yhteystietonsa THL:n käyttöön osallistuakseen tarvittaessa koronapandemian torjuntatyöhön sairaanhoitopiireissä.

Verkkokoulutuksen suunnitteliva ja järjestivät Tampereen yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tavoitteena oli kouluttaa halukkaita koronavirustapausten kontaktien kartoitukseen ja altistuneiden jäljitykseen.

Kaikille avoin ja maksuton opintojakso sai vuosi sitten keväällä paljon huomiota ja koulutukseen ilmoittautui yli 15 600 henkilöä. Heistä 11 500 kirjautui kurssialueelle.

Koulutuksen suorittaminen edellytti noin 27 tunnin itsenäistä, omassa aikataulussa tapahtuvaa opiskelua ja tenttimistä. Opintojakso koostui luentomoduuleista, käytännön harjoituksista ja oheismateriaalista.

Opiskelijat olivat palautteen perusteella pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä kurssin kokonaisuuteen. He pitivät kurssia hyödyllisenä sekä jäljitystyön kannalta että koronavirusta koskevan tiedon ja epidemian hallintaa koskevan tiedon kannalta.

Kurssin sisällöstä ja toteutuksesta vastasivat epidemiologian professori Pekka Nuorti Tampereen yliopistosta, professori Tiina Laatikainen Itä-Suomen yliopistosta ja epidemiologian yliopistonlehtori, dosentti Tarja Kinnunen sekä Global Health and Development -professori Meri Koivusalo Tampereen yliopistosta.

Koulutukselle kehitetään jatkoa

Toukokuun lopussa päättyneelle koulutukselle on kehitteillä jatkoa. Itä-Suomen yliopisto ja Tampereen yliopisto valmistelevat yhden opintopisteen laajuista verkkokurssia, jonka on tarkoitus avautua elokuussa.

Kurssille voi osallistua kirjautumalla Itä-Suomen yliopiston tai Tampereen yliopiston avoimen yliopiston opiskelijaksi. Tutkinto-opiskelijat voivat halutessaan suorittaa kurssin opintojensa osana. Opintojakso kuuluu kansanterveystieteiden valinnaisiin opintoihin molemmissa yliopistoissa.