Korona mullisti koulutuksen

Julkaistu 18.9.2020
BEN Korona mullisti koulutuksen DI-valintakoe2020
Rakennetun ympäristön tiedekunnan koulutuksen saralla on tapahtunut paljon viimeisen puolen vuoden aikana. Koronalla on ollut vaikutusta moneen, mutta myös uuden yliopiston toiminnan kehittäminen on tuonut mukanaan muutoksia, kertoo tiedekunnan koulutuspalvelujen päällikkö Marleena Yli-Äyhö.

Maaliskuussa siirryttiin etäopetukseen yhdellä rysäyksellä ja kevään aikana opettajat ja opiskelijat ottivat melkoisen digitaalisen loikan. Teamsit, Zoomit ja Moodlet tulivat tutuiksi. Etäopiskelu sopi monelle, sillä kevätlukukaudella suoritettiin ennätysmäärä opintojaksoja ja myös tutkintoja valmistui huomattavasti aiempaa enemmän.

Kevään 2020 opiskelijavalinnat jouduttiin hoitamaan poikkeuksellisin järjestelyin. Diplomi-insinööri- ja arkkitehtikoulutuksen yhteisvalinnat toteutettiin osin sähköisin järjestelmin, mutta myös kampuksella järjestettiin mittavin turvallisuusjärjestelyin valintakokeita. Kesällä opetus- ja kulttuuriministeriö sopi korkeakoulujen kanssa lisäaloituspaikoista vuodelle 2020 eli tänä syksyllä opintonsa aloittavien määrää lisättiin vielä kesäkuussa. Aloituspaikkojen lisäyksellä toteutetaan hallitusohjelman tavoitteita koulutustason nostosta sekä eri alojen ja alueiden osaajapulaan vastaamisesta. Rakennetun ympäristön tiedekunnassa tämä tarkoitti lisäpaikkoja rakennustekniikan ja arkkitehtuurin koulutuksiin.

Yliopistojen yhdistymisen myötä vanhoista koulutuksen tietojärjestelmistä luovuttiin ja uuteen kaiken kattavaan SISU-opintotietojärjestelmään siirryttiin heinä-elokuun vaihteessa. Uudessa tietojärjestelmässä opiskelijat suunnittelevat opintonsa, ilmoittautuvat opintoihin ja asioivat sähköisesti. Henkilökunta puolestaan laatii järjestelmässä opetussuunnitelmat ja opetustarjonnan sekä kirjaa opintosuoritukset. Järjestelmää käyttää Tampereen yliopistossa lähes 30 000 opiskelijaa ja henkilökunnan jäsentä. Järjestelmä on käytössä myös viidessä muussa korkeakoulussa Suomessa.

Tiedekunnan tutkinto-ohjelmia on viime vuosina uudistettu merkittävästi ja lisäksi tänä syksynä käynnistettiin uusi kansainvälinen, englanninkielinen ja monitieteinen tutkinto-ohjelma Sustainable Urban Development, joka kouluttaa kestävän kaupunkikehityksen osaajia kolmessa eri opintosuunnassa tuottaen hallintotieteiden, tekniikan ja yhteiskuntatieteiden kandidaatteja.

Syyslukukausi 2020 startattiin muista lukuvuosista poiketen. Suuri osa opetuksesta toteutetaan Korona-tilanteen takia etäopetuksena, mutta esimerkiksi laboratorioharjoitukset järjestetään turvallisuusjärjestelyin kampuksella lähiopetuksena opetuksen laadun varmistamiseksi. Erityisesti ensimmäisen vuoden opiskelijoille pyritään tarjoamaan koronasta huolimatta tänäkin syksynä mahdollisimman paljon lähiopetusta pienryhmissä, jotta myös uudet opiskelijat pääsisivät tutustumaan yliopistoyhteisöön ja muodostamaan tärkeitä verkostoja sekä elinikäisiä ystävyyssuhteita.

Teksti ja kuva Marleena Yli-Äyhö