Korona lisäsi kesäopintotarjontaa

Julkaistu 19.5.2020
Etäopiskelua
Tampereen yliopiston tiedekunnat tarjoavat yliopiston tutkinto-opiskelijoille laajan mahdollisuuden kesäopintoihin. Lisäksi kaikille avoimia opintoja on tarjolla avoimessa yliopistossa, kesäyliopistossa ja elokuussa järjestettävässä monitieteellisessä kansainvälisessä Summer Schoolissa.

– Koronaepidemian vuoksi tiedekunnissa on kesäopintotarjontaa tänä kesänä normaalia runsaammin. Opinnot järjestetään verkko-opintoina tai muilla vaihtoehtoisilla tavoilla, koulutuksen ja oppimisen kehittämisohjelman projektijohtaja Sanna Kivimäki kertoo.

Myös Tampereen kesäyliopistossa on tarjolla Tampereen yliopiston tutkinto-opiskelijoille maksuttomia opintopisteytettyjä kielikursseja ja muita avoimen yliopiston opintojaksoja. Lisäksi avoin yliopisto tarjoaa yhteisiä etäopintoja kaikkien yliopistojen tutkinto-opiskelijoille, ja ne ovat maksuttomia heinäkuun loppuun saakka.

Tekniikan alan kursseja voi suorittaa verkostoyliopisto FITechissä ja kieliopintoja Tampereen yliopiston kielikeskuksessa. Myös Y-kampus tarjoaa kesällä tavallista enemmän oppimiseen, yrittäjyyteen ja työelämätaitoihin liittyvää opetusta.

– Olemme nostaneet sekä normaaleja yliopistomme tutkinto-opiskelijoiden kesäopintomahdollisuuksia että poikkeustilanteeseen tehtyjä ratkaisuja omalle sivulleen opiskelijan oppaaseen. Sieltä opiskelijat saavat kootusti lisätietoa ja hakuohjeita monenlaisiin kesäopintoihin, Kivimäki vinkkaa.

Monipuolista opintotarjontaa poikkeustilanteessa

Opetus- ja kulttuuriministeriö on pitkään kannustanut korkeakouluja lisäämään ympärivuotista opintotarjontaansa. Korona-aika on vauhdittanut haasteeseen tarttumista.

– Koronapoikkeustilan vuoksi monen opiskelijan kesäsuunnitelmat ovat menneet uusiksi kesätyö- ja harjoittelupaikkojen peruuntuessa. Tampereen yliopisto haluaa siksi tarjota opiskelijoille mahdollisuuden opiskella täysipainoisesti ja edetä opinnoissaan myös kesäaikana, yliopiston koulutusvararehtori Marja Sutela sanoo.

Sutelan mukaan yliopiston tiedekunnat ovat pystyneet erityistilanteessa laajentamaan nopeasti ja monipuolisesti kesäopintotarjontaansa. Myös yliopistojen välinen yhteistyö opintojen tarjonnassa on lisääntynyt.

– Kun vielä olemme koonneet samaan paikkaan muidenkin toimijoiden kesäopintomahdollisuudet, opintotarjonnasta muodostuu monipuolinen ja laaja. Esimerkiksi avoimen yliopiston maksuttomat opinnot ja FITechin tekniikan alan opinnot täydentävät tarjontaa hienosti.

Opiskelijan oppaassa julkaistu kesäopintotarjonta ja opintoihin liittyvät ohjeet on koostettu erityisesti Tampereen yliopiston tutkinto-opiskelijoita varten. Kaikki sivulle kootut opinnot ovat maksuttomia Tampereen yliopiston opiskelijoille.

Muiden toimijoiden tarjoamien, kaikille avointen opintojen tarkemmat ohjeet ilmoittautumisista ja muista käytännön asioista ovat kunkin toimijan omilla sivuilla.

Lisätietoa kesäopinnoista:

Vararehtori Marja Sutelan kolumni yliopistojen rehtorineuvosto Unifin sivuilla:
Yliopistokoulutusta pandemian aikaan

Teksti: Tiina Wesslin