Korkeakouluyhteisön hackathonissa löytyi ratkaisuja kestävämpään tulevaisuuteen

Julkaistu 3.2.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvakollaasi hackathonin osa-alueista
Tampereen korkeakouluyhteisön kaksipäiväisen visiointitapahtuman osallistujat löysivät ratkaisuja, joissa korostui koko yhteisön aktivoiminen ja vastuu ympäröivän yhteiskunnan tukemisesta kohti kestävyyttä. Keväällä järjestettävässä seurantatapahtumassa keskustellaan ehdotusten viemisestä eteenpäin ja käytännön teoiksi.

Tampereen korkeakouluyhteisölle kestäviä käytäntöjä kehittävä Sustainability x eQuality Hackathon järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa 29.-30.1.2021. Kaksipäiväisessä etätapahtumassa oli mukana noin 50 yhteisön jäsentä osallistujina ja sparraajina. Lopputuloksena syntyi seitsemän erilaista ratkaisuehdotusta kestävän kehityksen edistämiseen.

Hackathonin tarkoituksena oli tarjota yhteisölle mahdollisuus ratkoa ongelmia tasavertaisesti siten, että opiskelijat, tutkijat, opettajat ja tukipalveluiden henkilöstö työskentelevät yhdessä tiimeinä. Osallistujat saivat ajattelun tueksi vinkkejä asiantuntijoilta ja pääsivät myös miettimään esimerkiksi vastauksia yleisiin kestävyystyötä vähätteleviin kommentteihin.

Myös yliopiston rehtori Mari Walls teki yllätysvierailun lauantaina kiittämään osallistujia arvokkaasta työstä. Tapahtuma sai osallistujilta positiivisen vastaanoton.

– Tapahtuma tarjosi mahdollisuuden pohtia tärkeitä kestävyysasioita ja oppia kokeneemmilta aiheen asiantuntijoilta, kuten TAMKin henkilökunnalta, väitöskirjatutkijoilta ja maisteriopiskelijoilta. Hackathon kaikkine yllätyksineen olikin mahtava oppimiskokemus sekä aivojen ja ajattelun lataaja, sanoo tapahtumaan osallistunut Yulia Gulyaeva, Governance for Sustainable Change -tutkinto-ohjelman opiskelija.

Tiimityössä näkyi yhteinen tahto kestävyyttä edistäviin tekoihin

Tiimityöskentelyssä syntyi niin yhteisöä itseään kuin ympäröivää yhteiskuntaakin koskevia ratkaisuehdotuksia. Tiimit visioivat esimerkiksi uudenlaista kestävän kehityksen viestintäkanavaa ja fuksipassia, kouluyhteistyökampanjaa ja monitieteistä kestävyystaitoja kehittävää kurssia. Ratkaisuissa näkyi tahto osallistaa koko yhteisö kestävyystyöhön, mikä on myös syy hackathonin järjestämiseen.

– Kestävän kehityksen hackathon on ensimmäisiä askeleita koko korkeakouluyhteisön yhteisessä tekemisessä, jossa otamme aloitteen toiminnan kehittämisestä omiin käsiimme. Ilmastonmuutos ja kestävän tulevaisuuden turvaaminen on yhteinen haaste, jossa korkeakouluyhteisö voi ottaa vastuuta myös ympäröivästä yhteiskunnasta. Tiimien mahtavat ratkaisut yllättivätkin niin esittämällä resurssiviisaita kehitysehdotuksia yhteisön sisälle kuin kurkottamalla rohkeasti ulospäin, toteaa innovaatiojohtaja Taru Pilvi, joka avasi tapahtuman sosiaalipolitiikan professori Liisa Häikiön kanssa.

Tapahtuman loppusanat lausui TAMKin Impact Leader Eeva-Liisa Viskari, joka työskenteli hackathonissa tieteidenvälisen kestävyystutkimuksen tukemista pohtineessa tiimissä.

Seuraava askel on hackathonin ratkaisuehdotusten jatkokehitys ja vieminen yliopiston ja TAMKin rehtoraattien yhteiskokoukseen tutustuttavaksi. Kevään aikana järjestetään seurantatapahtuma ehdotusten käytäntöön viemisestä ja kestävän kehityksen seuraavista vaiheista.

Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Pirkanmaan ja Tampereen kulttuuripääkaupunki 2026 -hankkeen kanssa. Joukko Tampereen korkeakouluyhteisön jäseniä oli mukana konseptoimassa eQuality ToolKitia, joka edistää yhdenvertaisuutta tapahtumatuotannossa. Lopputuotteena syntyvä yhdenvertaisuustyökalu tulee valmistuessaan myös Tampereen korkeakouluyhteisön saataville.