Korkeakoulutettujen maahanmuuttajien opiskelun tueksi kehitetään uusia palveluita

Julkaistu 15.4.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
KORKO1
Korkeakouluyhteisön yhteishanke sai merkittävän rahoituksen maahanmuuttajien korkeakoulutuksen edistämiseen.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Tampereen ammattikorkeakoululle 412 000 euron erityisavustuksen korkeakoulutettujen maahanmuuttajien kouluttamiseen ja ohjaukseen.  KORKO Korkeakouluun kieltä ja ohjausta -hanke on uuden korkeakouluyhteisön yhteishanke.

Hankkeessa kehitetään neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä suomen kielen ja kulttuurin koulutuksia Tampereen korkeakouluyhteisöön pyrkiville ja siellä jo opiskeleville maahanmuuttajataustaisille henkilöille. Tavoitteena on, että kaikki pystyvät käyttämään korkeakouluyhteisössä avautuvia uusia mahdollisuuksia yhdenvertaisesti. Näin maahanmuuttajien polut korkeakoulutukseen ja työelämään sujuvoituvat.

Hanketta hallinnoi TAMKin ammatillisen opettajankoulutuksen yksikkö, ja sen toteutukseen osallistuvat ainakin kasvatustieteiden ja kulttuurin sekä viestinnän tiedekunnat Tampereen yliopistosta. Myös hakijapalveluilla ja opintojen ohjauksella on keskeinen rooli hankkeessa.

Hankkeella halutaan vahvistaa yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävää toimintakulttuuria Tampereen korkeakouluyhteisössä. Myös laajempi alueellinen maahanmuuttajien ohjauksen osaaminen ja yhteistyö vahvistuvat.

Lisätiedot: Tutkimus- ja kehittämispäällikkö Päivi Vartiainen, TAMK Ammatillinen opettajankoulutus

Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteet

Kuva: Pexels.com