Korkeakoulut julistavat ilmastohätätilan

Julkaistu 27.11.2019
Kissankellot_Essi Kannelkoski
Tampereen yliopisto ja Tampereen ylioppilaskunta TREY ovat allekirjoittaneet COP25-ilmastokokouksen vaatimuskirjeen, jossa korkeakoulut ja korkeakouluverkostot ympäri maailmaa julistavat ilmastohätätilan. Kirje jaetaan valtioiden sekä median edustajien kanssa Madridin ilmastokokouksessa joulukuussa 2019.

Kirjeessä on tällä hetkellä mukana yli 200 korkeakoulua, ylioppilaskuntaa ja verkostoa. Allekirjoittamalla kirjeen korkeakouluyhteisöt sitoutuvat edistämään ilmastotutkimusta, ympäristöosaamista ja -koulutusta, kestävää kampus- ja yhteisötoimintaa sekä hiilineutraaliutta.

Kirjeen myötä korkeakouluyhteisöt vaativat kriittisiä yhteiskunnallisia muutoksia ilmastonmuutoksen seurausten hillitsemiseksi.

- TREY on tänä vuonna pureutunut ympäristökysymyksiin esimerkiksi järjestämällä ryhmän, jossa voi keskustella ilmastoahdistuksesta sekä osallistumalla Ilmastoveivi -kampanjaan, kertoo ylioppilaskunnan hallituksen ympäristövastaava Merve Caglayan.

Lisäksi TREY on mukana Tampereen korkeakouluyhteisön kestävän kehityksen työryhmässä, jossa on muun muassa juuri uusittu Reilun kaupan korkeakoulu -arvonimi Tampereen korkeakouluyhteisölle.

Kestävän kehityksen työryhmää vetävän innovaatiojohtaja Taru Pilvin mukaan Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu ovat erittäin sitoutuneita ilmastotyöhön.

- Ilmastokirjeen allekirjoittamisen lisäksi olemme mukana ensi vuoden elokuussa järjestettävässä kansallisessa ilmastoviikossa 24.-30.8.2020. Viikolla tehdään ilmastotekoja, joiden suunnitteluun tullaan hakemaan ideoita koko korkeakouluyhteisöltä.

Kansainvälisen ilmastokirjeen voi allekirjoittaa 1. joulukuuta 2019 asti.