Korkeakouluneuvos Markku Lahtiselle Tampereen palkinto

Julkaistu 4.10.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Markku Lahtinen seisoo koivujen edessä ja katsoo kameraan
Tampereen ammattikorkeakoulun edellinen rehtori ja toimitusjohtaja, korkeakouluneuvos Markku Lahtinen palkittiin Tampereen kaupungin merkkipäivänä Tampereen palkinnolla. Se on kunnianosoitus Lahtisen elämäntyöstä tamperelaisen korkeakoulutuksen hyväksi.

Perusteluissa todettiin Markku Lahtisen vaikuttaneen merkittävästi korkeakoulutuksen kehittymiseen Tampereella yli 20 vuoden aikana. Lahtista tituleerattiin ammattikorkeakoulun arkkitehdiksi. Tärkeinä vaiheina mainittiin kahden ammattikorkeakoulun, TAMKin ja PIRAMKin, fuusio ja Tampereen korkeakouluyhteisön syntyminen.

Tekniikan lisensiaatti Markku Lahtinen toimi Tampereen ammattikorkeakoulussa vuodesta 1991 lähtien, sen rehtorina vuosina 1997–2020 ja vuodesta 2010 eteenpäin myös toimitusjohtajana. Hän teki melkein 30-vuotisen uran Tampereen ammattikorkeakoulussa ja sitä edeltäneessä Tampereen teknillisessä oppilaitoksessa. Lahtinen jäi pois tehtävästään vuoden 2020 lopussa. Tasavallan Presidentti myönsi Lahtiselle korkeakouluneuvoksen arvonimen vuonna 2021 kesäkuussa.

Kuten pormestari Anna-Kaisa Ikonen puheessaan totesi, vuoden 2021 palkittavat ovat "parasta A-ryhmää". Markku Lahtisen ohella Tampereen palkinnon sai komediaryhmä Kummeli. ”Aina pitää olla vähän pilkettä silmäkulmassa.”

Palkintonsa, lasitaiteilija Markku Salon teoksen 'Tammerkosken kuohu', Lahtinen vastaanotti Tampereen kaupungin 242-vuotisjuhlassa Tampere-talossa perjantaina 1.10.

– On hienoa, kun Tampereen kaupunki ymmärtää ammattikorkeakoulun merkityksen tälle alueelle. Palkinto on samalla tunnustus koko TAMKin väen 25-vuotisesta työstä, Lahtinen sanoo.

Tampereen palkinto on jaettu vuodesta 1959 lähtien, tähän mennessä 78 henkilölle. Palkinto on kunnianosoitus ansioituneille henkilöille, jotka elämäntyöllään tai toiminnallaan ovat edistäneet Tampereen kehitystä ja tamperelaisten hyvinvointia tai olleet lisäämässä Tampereen vetovoimaa Suomen suosituimpana kaupunkina.

Tampere-talon lavalla nähtiin muitakin tamkilaisia. Juhlaillan pianomusiikista vastasi säveltäjä, kapellimestari, TAMK Musiikin lehtori Tuomas Turriago. Lauluesityksen tarjosi PIRAMKista Virroilta medianomiksi valmistunut laulaja-lauluntekijä Jarkko Ahola.

Lisätietoa:

Tampereen kaupungin tiedote 1.10.2021