Korkeakoulujen yhteishaku keväällä 2021: TAMKin tutkintokoulutuksia Tampereella, Jyväskylässä, Mänttä-Vilppulassa ja Seinäjoella

Julkaistu 3.12.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuvassa hymyilevä tyttö
Tampereen ammattikorkeakoulussa on kevään 2021 hauissa tarjolla 57 hakukohdetta, joihin on yhteensä noin 1790 aloituspaikkaa.

Suomenkielisiin koulutuksiin haetaan kevään toisessa yhteishaussa 17.–31.3.2021.
Englanninkielisiin
bachelor-koulutuksiin haetaan kevään ensimmäisessä yhteishaussa 7.–20.1.2021 ja TAMKin master-koulutuksiin on erillishakuaika 9.12.2020–20.1.2021. Ammatillisten opettajankoulutusten hakuaika on 5.21.1.2021.

Lisää aloituspaikkoja

Tampereen ammattikorkeakoulu sai opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksellä 125 lisäaloituspaikkaa vuosille 2021–2022. Aloituspaikkojen lisäyksellä pyritään nostamaan koulutustasoa ja vastaamaan eri alojen ja alueiden osaajapulaan. TAMKin lisäpaikat tulevat terveys- ja hyvinvointialoille, tietojenkäsittelyyn ja tietoliikenteeseen sekä tekniikan alalle.

Korkeakoulututkinto myös monimuoto-opintoina

Kevään toisessa yhteishaussa voi hakea 34 suomenkieliseen AMK-tutkintoon ja 9 ylempään AMK-tutkintoon johtavaan koulutukseen.

Päiväopetuksena toteutettavien koulutusten lisäksi TAMKissa on mahdollista opiskella työn ohessa monimuotototeutuksissa laboratoriotekniikan insinööriksi, musiikkipedagogiksi, restonomiksi, rakennusmestariksi tai tradenomiksi. Tampereella järjestettävä tradenomin monimuotototeutus painottuu myyntiosaamiseen. Uutena monimuotototeutuksena alkaa musiikkipedagogin AMK-tutkinto-ohjelma, joka on tarkoitettu aiemmin ammatillisen opisto- tai korkea-asteen muusikon, musiikinohjaajan tai musiikkioppilaitoksen opettajan tutkinnon tai muusikko (AMK) -tutkinnon suorittaneille. Restonomin ja tradenomin monimuotototeutuksissa otetaan ensimmäistä kertaa käyttöön valintakurssit yhteishaun valintatapana.

Koulutusta myös Jyväskylässä, Mänttä-Vilppulassa ja Seinäjoella

TAMK käynnistää Seinäjoella yhdessä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa bioanalyytikkojen tutkintokoulutuksen. Jyväskylässä aloitetaan röntgenhoitajien koulutus. Molemmat koulutukset toteutetaan päiväopintoina. Seinäjoen ja Jyväskylän koulutusten taustalla on alueiden työvoimatarve näillä aloilla.

Mänttä-Vilppulassa alkaa muutaman vuoden tauon jälkeen liiketalouden tutkinto-ohjelma. Tradenomin tutkintoon valmistava koulutus toteutetaan monimuoto-opintoina.

– Mänttä-Vilppulan koulutus on maakuntakorkeakoulutoiminnan jatkumoa, jossa TAMK tuottaa osaavaa työvoimaa Pirkanmaan kumppanikaupunkien tarpeiden pohjalta. Monimuotokoulutuksen tavoitteena on joustava ja paikkakunnan veto- ja pitovoimaa vahvistavan osaamisen tuottaminen, vararehtori Kirsi Viskari kertoo.

Ylempään AMK-tutkintoon yhdeksän hakukohdetta

Ylempi AMK-koulutus tuottaa työelämän muutoksissa tarvittavaa asiantuntijaosaamista. Koulutuksessa keskitytään aiemmin työssä hankitun kokemuksen pohjalta syventämään omaa asiantuntijuutta, tavoitteena vahva käytännön kehittämisosaaminen.

Ylempään AMK-tutkintoon johtavassa kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelmassa on tarjolla kaksi eri suuntautumispolkua; koulutuksessa voi erikoistua akuuttihoitotyöhön tai mielenterveys- ja päihdetyöhön.

Muita haussa olevia terveys- ja hyvinvointialan ylempiä AMK-koulutuksia ovat sosiaalialan erityisasiantuntijan tutkinto-ohjelma sekä sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelman suuntautumispolut: sosiaali- ja terveysalan johtaminen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen.

TAMKilla on tarjolla kevään haussa myös rakennustekniikan, teknologiaosaamisen johtamisen, yrittäjyyden sekä tietojärjestelmäosaamisen ylempien tutkinto-ohjelmien hakukohteet.

Keväällä 2020 YAMK-tutkintojen hakukelpoisuuden antava kolmen vuoden työkokemus muuttui kahden vuoden työkokemukseksi. Työkokemuksen tulee olla kertynyt korkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen. Myös ns. vanhan opistotason tutkinnon suorittaneet voivat hakea osaan YAMK-hakukohteita. Pohjakoulutusvaatimukset vaihtelevat hakukohteittain.

Hakijan opas myös digitaalisena

Hakijan oppaasta löytyy TAMKin kevään 2021 yhteishaun tutkinto-ohjelmatarjonta. Oppaassa esitellään lyhyesti myös, millaista on opiskelu TAMKissa ja Tampereen korkeakouluyhteisössä.

TAMKin digitaalinen Hakijan opas

Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston yhteinen Hakijan opas on saatavissa myös painettuna.

Jatkoon!-päivässä tietoa opiskelumahdollisuuksista

Tampereen ammattikorkeakoulun virtuaalinen Jatkoon!-päivä järjestetään tiistaina 8.12.2020 kello 8.3016. Tapahtumassa pääsee tutustumaan TAMKin koulutustarjontaan ja oppimisympäristöihin. Koulutusten esittelyjen lomassa voi vierailla virtuaalisilla messuosastoilla ja kysyä koulutukseen ja hakuprosessiin liittyviä kysymyksiä.

Verkkotapahtumaan osallistuminen vaatii ilmoittautumisen. Teams Live -linkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse ennen tapahtumapäivää.

Kevään yhteishaut

Korkeakoulujen kevään yhteishaut järjestetään kahdessa osassa: I haku englanninkielisiin bachelor-koulutuksiin on auki 7.–20.1.2021 ja II haku suomenkielisiin koulutuksiin 17.–31.3.2021.

Hakulomake aukeaa haun ensimmäisenä päivänä kello 8.00 ja sulkeutuu haun viimeisenä päivänä kello 15.00. Haku tapahtuu osoitteessa opintopolku.fi. Opinnot alkavat elo-syykuussa 2021.

Todistus- ja valintakoevalinnan lisäksi TAMKiin voi hakea tutkinto-opiskelijaksi myös valintakurssin tai avoimen ammattikorkeakoulun opintojen perusteella.

Tutustu: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/yhteishaku

Lisätietoja:

Tampereen ammattikorkeakoulu: Opiskelijarekrytoinnin päällikkö Marjo Korhonen, 040 809 3510, marjo.korhonen [at] tuni.fi

Hakijoiden yhteydenotot TAMKiin:
hakijapalvelut.tamk [at] tuni.fi (hakijapalvelut[dot]tamk[at]tuni[dot]fi)
Puhelin: 0294 520 444 (mape klo 1214)