Kirsi Viskari TAMKin historian ensimmäiseksi TKI-vararehtoriksi

Julkaistu 29.1.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tekniikan tohtori, Kirsi Viskari, 53, on aloittanut Tampereen ammattikorkeakoulun historian ensimmäisenä TKI-vararehtorina. Viskarin vastuualueena ovat tutkimus, kehitys- ja innovaatiotoiminta sekä maksullinen koulutus- ja palvelutoiminta.

Vararehtori Viskarin vastuualue pitää sisällään TKI-toiminnan lisäksi TAMKin täydennyskoulutuksen, erikoistumiskoulutukset ja avoimen ammattikorkeakoulutoiminnan sekä myytävät palvelut ja koulutusviennin. Tehtävässä painottuu kansainvälisten verkostojen kehittäminen.

Viskari on opiskellut Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa, pääaineenaan tuotantotalous. Taide- ja Teknologia-alojen toimialajohtajan tehtävästä Saimaan ammattikorkeakoulusta Tampereelle siirtynyt Viskari palasi synnyinkaupunkiinsa kiinnostavan työn kutsumana.

– Ajattelin, että nyt on mahdollisuuteni. Tampere on kasvukeskus, ja mahdollisuuksia kehittää erityisesti TKI-kenttää on paljon. Näkisin, että yliopisto- ja ammattikorkeakouluyhteistyön rakentamisessa meillä on valtava potentiaali tällä kasvualueella.

Hanketoiminta ja sen kehittäminen on Viskarille tuttua, sillä hän on työskennellyt TKI-vararehtorina ja tutkimuspäällikkönä useita vuosia Saimiassa. Ennen tuota uraa hän työskenteli 15 vuotta Stora Enson palveluksessa, mistä suurimman osan tulosvastuullisissa kehitys- ja esimiestehtävissä.

– Uuden rahoitusmallin myötä TKI-toiminnan painokerroin ammattikorkeakoulussa kasvaa entisestään ja tuo lisää buustia tekemiseen. Tavoitteeni on löytää yllättäviä yhdistelmiä eri tieteiden ja osaamisalojen välillä ja saada entistä vahvemmin koko organisaatio mukaan sekä TKI-toiminnan että maksullisen palvelutoiminnan kasvattamiseen.

Uudessa työnkuvassaan Viskari aikoo hyödyntää vahvuuksiaan. Hän nauttii haasteista, joissa uutta rakennetaan.

– Vaikka työnkuvani on vasta hahmottumassa, minulla on vahvuuksia, joita pyrin hyödyntämään tässäkin tehtävässä. Hauskinta aiemmissa töissäni on ollut eri alojen ihmisten törmäyttäminen ja uuden kehittäminen. Tällaisia rajapintatehtäviä olen tehnyt aina.

Muuttopuuhat vievät uuden vararehtorin vapaa-ajan tällä hetkellä, mutta haaveissa siintää edelleen rakkaan harrastuksen jatkaminen.

– Olen kolmen poikani jääkiekkoharrastuksen myötä saanut lajista myös itselleni harrastuksen erityisesti seura ja joukkueenjohtajakoulutuksen ja -kehityksen parissa. Tuo pitkäaikainen harrastus ja ”jääkiekkoperhe” on ollut niin tärkeä, että toivoisini voivani tehdä sitä myös täältä Tampereelta käsin.

Katso Kirsin tervehdysvideo.

Lisätietoja: TKI-vararehtori Kirsi Viskari, p. 0400 376 420, kirsi.viskari(at)tuni.fi

Kuva ja video: Saara Lehtonen
Teksti: Kukka-Maaria Korko