Kirjallisuuden Tiiliskivi Anna-Kaisa Linna-Aholle

Julkaistu 17.2.2020
Anna-Kaisa Linna-Aho/ Kuva: Sampo Korhonen
Palkintoraati kiittelee Anna-Kaisa Linna-Ahon voittajateosta tavasta käsitellä uudella ja raikkaalla tavalla sota-ajan Suomea ja elämää kotirintamalla. Kuva: Otava/Sampo Korhonen.
Tampereen yliopiston kirjallisuuden opiskelijoiden Tiiliskivi-palkinnon sai tällä kertaa esikoiskirjailija Anna-Kaisa Linna-Aho romaanistaan Paperijoutsen (Otava). Palkinto jaettiin nyt yhdeksättätoista kertaa.

Palkintoraati kiitteli voittajateosta tavasta käsitellä uudella ja raikkaalla tavalla sota-ajan Suomea ja elämää kotirintamalla. Paperijoutsen on romaani ystävyydestä, rauhasta ja hyväksymisestä. Teoksessa käsitellään monipuolisesti erilaisia traumoja ja annetaan ääni myös ihan uudenlaiselle hahmolle suomalaisessa kirjallisuudessa.

– Paperijoutsenessa yhdistyy mielenkiintoisella tavalla traumakertomus, rakkaustarinat ja jopa tyttöromaaneita tuttu seikkailu. Romaani on toivoa täynnä oleva kertomus kotirintaman elämästä jatkosodan aikaisessa Suomessa. Vaikka sota on suomalaisen kirjallisuuden vakioaiheita, onnistuu Anna-Kaisa Linna-Aho tuomaan aiheen nykypäivään käyttämällä sotaa taustana ajankohtaisten aiheiden käsittelylle, arvioi palkintoraati.

Erityiskiitosta raadilta sai Linna-Ahon tapa esitellä teoksessaan intersukupuolinen henkilö.

– Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä on ollut olemassa kautta aikojen. Teoksessa on raikasta se, että aiheella ei mässäilty, vaan erilaisuutta ja yksilön kasvuun liittyvää kipuilua käsitellään maltillisesti ja myös muiden kuin tämän intersukupuolisen henkilön kautta. Sodan traumat ovat läsnä ja koskettavat kaikkia. Vaikka Linna-Aho käsittelee teoksessaan vaikeitakin aiheita, säilyy teos silti tasapainoisena ja toiveikkaan kuvauksena elämästä. Paperijoutsen hyväksyy kaikki, eikä jätä ketään ulkopuolelle, raati arvioi.

Tampereen yliopiston kirjallisuustieteen opiskelijoista koostuva raati luki viime syksyn aikana miltei sata suomalaista teosta, joiden joukosta valittiin finaaliin kuusi teosta. Palkinnon tarkoituksena on antaa huomiota teoksille, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet vaille ansaitsemaansa huomiota. Finaaliteoksia olivat tänä vuonna:

Paperijoutsen (Otava), Anna-Kaisa Linna-Aho
Rakkaudettomuus (Siltala), Hanna Ryti