Kettuja ja kukkasia heijastinpuuhun FabLabista

Julkaistu 2.12.2020
Taru Arvio, Noora Nyberg ja Hanne Lehtola ripustavat heijastimia heijastinpuuhun.
FabLabib tiimin Taru Arvio, Noora Nyberg ja Hanne Lehtola ripustavat heijastimia ohikulkijoiden mukaan otettaviksi Laikunlavalla.
Kun korona perui syksynkin yleisötapahtumat Hervannan kampuksella, FabLabin väki päätti tempaista osallistumalla Aamulehden Moro-liitteen heijastinpuukampanjaan. Yhteisvoimin valmistuneet ketut, kukkaset ja hunajakennot odottavat heijastimen tarvitsijoita Laikunlavan laidalla sijaitsevassa puussa keskiviikkona.

Tampereen yliopiston FabLab on luovan osaamisen ja käsillä tekemisen työpaja Hervannan kampuksella. Siellä opiskelijat ja henkilökunta – normaaleina aikoina myös yleisö ja yritykset – pääsevät testailemaan ja kokeilemaan laitteita, joita ei joka kotoa löydy. Tarjolla on esimerkiksi erilaisia 3D-tulostimia ja laserleikkureita.

– Olemme digitaalisen valmistuksen oppimis- ja innovaatioympäristö, jossa voi helposti ja edullisesti tehdä ja kokeilla esimerkiksi erilaisia prototyyppejä, FabLab Tampereen vetäjä Hanne Lehtola kertoo.

FabLabissa on järjestetty paljon yleisötilaisuuksia ja työpajoja eri ikäisille. Yksi suosituista työpajasisällöistä ennen koronaa oli juuri heijastinten valmistaminen, joka kuului esimerkiksi Ota lapsi mukaan töihin -päivään.

– Kun nyt meille ei pääse tutustumaan ja kokeilemaan, halusimme tiimin kanssa osallistua Moron kampanjaan. Valmistimme noin sata heijastinta, jotka ripustamme keskiviikkona 2.12. ohikulkijoiden mukaan otettaviksi Laikunlavan vieressä olevaan heijastinpuuhun, tekninen assistentti Elina Soininen kertoo.

– Kuvioiksi valitsimme FabLabin omista malleista ketut, kukat ja hunajakennot. Heijastimet on tehty laserleikatusta huovasta ja siihen prässätystä, vinyylileikatusta heijastavasta lämpösiirtokalvosta. Mukaan laitamme hieman tietoa meistä ja toivomme, että yhä useammat digitaalisesta valmistuksesta innostuneet ihmiset löytäisivät FabLabin, Soininen sanoo.

Uutta tulossa: huipputarkkoja mittalaitteita

FabLabia käyttävät useiden eri alojen opiskelijat mallien, prototyyppien ja muiden kokeilujen tekoon. Hervannan kampuksen tiloissa on ollut syksyllä koronan vuoksi normaalia hiljaisempaa, mutta laitteet eivät ole seisseet toimettomina.

– Muun muassa sähkö- ja tietotekniikan sekä konetekniikan ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat tehneet meillä ryhmätöitä, Lehtola sanoo.

Myös yrityksillä on mahdollisuus tehdä yhteistyötä pajan kanssa.

– Uutta yritysrintamalla on yhteistyö suuren japanilaisen mittalaitevalmistajan Mitutoyon kanssa. Saamme meille käyttöön todella tarkkaan, jopa nanomittakaavan mittaamiseen käytettäviä mittausvälineitä, Hanne Lehtola kertoo.

Pirkanmaan koronasuositukset ovat tiukentuneet ja tämän vuoksi Tampereen korkeakouluyhteisön linjausten mukaisesti FabLab on suljettu 2.12.2020-10.1.2021.

– Toivotaan, että tulevan vuoden myötä FabLab pystyy avaamaan jälleen ovensa, turvallisuus huomioiden, Lehtola sanoo

Teksti: Sanna Kähkönen
Kuva: Elina Soininen