Kestävän kehityksen ranking korostaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta

Julkaistu 1.11.2022
Kasvillisuutta viherkatolla ja yliopiston rakennus näkyy taustalla.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto sijoittuu 400:n joukkoon tuoreessa kestävän kehityksen yliopistovertailussa. Parhaimmat pisteensä yliopisto saa yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta, etenkin koulutuksesta. Rankingin tulokset auttavat edistämään kestävää kehitystä korkeakouluyhteisössä.

QS:n vertailussa on kaksi kategoriaa: yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä vaikutukset ympäristöön eli korkeakoulun ympäristöteot, jotka syntyvät koulutuksesta, tutkimuksesta ja muusta toiminnasta. Tulos rankingissa muodostuu näiden sisällä tarkemmista mittareista.

Yhteiskunnallisessa vaikuttavuudessa (social impact) Tampereen yliopisto sijoittuu lopputulosta paremmin sijalle 270. Siinä paras sijoitus ja samalla parhaimmat pisteet tulevat koulutuksen vaikuttavuudesta. Yliopisto saa hyvät pisteet myös tasa-arvosta.

– Tulos on kansallisesti ja kansainvälisesti ilahduttava. Menestys yhteiskunnallisessa vaikuttavuudessa kertoo yhteisömme pitkäjänteisestä työstä sosiaalisen kestävyyden ja esimerkiksi tasa-arvotyön saralla, mutta myös vahva kumppanuustyömme nostaa sijoitustamme, toteaa kestävän kehityksen ja innovaatiokulttuurin erityisasiantuntija Matias Nurminen.

QS-ranking huomioi niin tutkimuksen kuin muitakin tarkastelumittareita.

– Myös ympäristövaikutusten kategoriassa olemme menossa monessa kohdin eteenpäin, vaikka tehtävää ja haasteita riittää tuleville vuosille, Nurminen sanoo.

Uuden rankingin tuloksia on Nurmisen mukaan tarpeen analysoida tarkemmin yhteisössä. Kestävyysteeman yliopistovertailut ovat olleet tärkeä työkalu, jonka avulla toimintaa voidaan kehittää kestävyyden eri osa-alueilla.

QS:n kestävyysvertailu kattaa 700 korkeakoulua maailmalta. Suomesta mukana on yhdeksän yliopistoa.

Tampereen yliopiston kokonaissijoitus QS 2023 kestävyysvertailussa on sijoitusluokassa 381–400.

Alkuvuodesta Tampereen yliopisto oli toistamiseen mukana Times Higher Education -lehden kestävän kehityksen vertailussa.

QS-vertailut toteuttaa Quacquarelli Symonds -organisaatio.

Tutustu vertailuun Top Universities -sivustolla