Keskustele avoimen tieteellisen julkaisemisen kansallisesta strategiasta 3.6.

Julkaistu 16.5.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Teemakuva keskustelutilaisuus tutkimusjulkaisujen avoimen saatavuuden kansallisen strategian toimenpideohjelmasta 3.6.
Mihin suuntaan tiedejulkaisemista ohjataan? Missä ja millä perusteella julkaisemme tulevaisuudessa? Kuka maksaa avoimuuden ja miten tämä järjestetään? Miten avoimuus ja julkaisun laatu sovitetaan yhteen? Tule vaikuttamaan avoimen tieteellisen julkaisemisen kansallisen strategian valmisteluun keskustelutilaisuudessa maanantaina 3.6. klo 13.00-15.30! Tilaisuus järjestetään keskustakampuksella Päätalon luentosalissa LS A2B.

Yhtenä kansallisen strategian päätavoitteista on, että viimeistään vuonna 2022 tutkimusjulkaisut julkaistaan välittömästi avoimina. Tämä vaikuttaa ratkaisevasti esimerkiksi julkaisukanavan valintaan. Muita tärkeitä kysymyksiä ovat avointen julkaisujen kirjoittajamaksut, tutkimusrahoittajien linjaukset, julkaisemisen kokonaiskustannukset sekä tutkijoiden meritoituminen.

Tampereen yliopiston kirjaston järjestämässä keskustelutilaisuudessa ovat mukana kansallisesta avoimen tieteen koordinaatiosta vastaava kehittämispäällikkö Henriikka Mustajoki Tieteellisten seurain valtuuskunnasta, Tampereen yliopiston avoimen tieteen linjausta valmistelleet kehittämispäällikkö Markku Ihonen ja päällikkö Susanna Nykyri sekä tietoasiantuntijat Kaisa Kulkki ja Anna Ruth. Tutkimusrahoittajien PlanS -tavoitteista kertoo tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää Suomen Akatemiasta.

Tilaisuus on suomenkielinen. Tilaisuuteen voi ilmoittautua osoitteessa http://tiny.cc/snds6y. Lomakkeella voi esittää kysymyksiä ja kommentteja käsiteltäviksi tilaisuudessa. Tilaisuuteen voi tulla myös ilman ilmoittautumista. Ei etäyhteysmahdollisuutta.

Lisätietoja:
Susanna Nykyri, päällikkö, Avoimen tieteen palvelut, susanna.nykyri [at] tuni.fi (susanna[dot]nykyri[at]tuni[dot]fi)

Luonnokset tutkimusjulkaisujen avoimen saatavuuden kansallisesta strategiasta ja toimenpideohjelmasta (myös kommentointimahdollisuus)

Tampereen yliopiston avoimen tieteen linjaus ja toimenpideohjelma