Kesäkoulu tarjoaa mahdollisuuksia kansainvälistyä kotoa käsin

Julkaistu 12.8.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvakooste kesäkoulun osallistujien kasvokuvista etäyhteyden päässä.
Kesäkoulun ensimmäisessä webinaarissa tutustuttiin tuleviin kurssikavereihin ja orientoiduttiin opintoihin. Kuva: Ella Karman
Tampere Summer School järjestetään vuosittain Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Yhteinen kansainvälinen kesäkoulu toteutetaan elokuussa 2.−13.8.2021 neljättä kertaa. Viime vuoden tapaan kesäkoulu toteutetaan myös tänä vuonna kokonaan etänä.

− Kesäkoulun ansiosta olen saanut enemmän itsevarmuutta aloittaa tulevat opintoni Suomessa, ja minulla on ollut mahdollisuus tutustua etukäteen suomalaiseen opetusmalliin, kertoo kesäkouluun osallistuva Xiaomin Wu.

Xiaomin Wu on kotoisin Kiinasta ja aloittaa syksyllä ohjelmistotekniikan opinnot Tampereen ammattikorkeakoulussa. Hän osallistuu kesäkoulussa Approaching Pattern Language -arkkitehtuurikurssille.

− Kesäkoulun parasta antia on ollut mahdollisuus kehittää englannin kielen taitoani ja tutustua uusiin ihmisiin eri kulttuureista, Xiaomin Wu lisää.

Osallistujia kansainvälisessä kesäkoulussa on tänä vuonna lähes 250, yli 50 eri maasta. Suomen lisäksi eniten osallistujia on Kiinasta, Saksasta, Brasiliasta ja Intiasta.

− Monelle kesäkoulu on hyvä tilaisuus suorittaa intensiivisesti opintoja kesällä itseään kiinnostavasta aiheesta ja startata lukukausi tehokkaasti mielenkiintoisella kurssilla erittäin kansainvälisessä ympäristössä.

− Maailmalta kesäkouluun osallistuville tämä on myös hyvä tilaisuus tutustua paremmin Suomeen sekä korkeakouluyhteisöömme, kertoo kesäkoulusta vastaava asiantuntija Ella Karman.

Kesäkoulu tarjoaa monipuolisesti kursseja eri aloilta

Kansainvälisen kesäkoulun kurssitarjonta koostuu opetussuunnitelman mukaisista kursseista eri aloilta. Tänä vuonna toteutetaan 14 etäkurssia osana kesäkoulun tarjontaa. Kaikki kurssit pidetään englanniksi.
Tämän kesän kolme suosituinta kurssia hakijamääriltään ovat Basics of Finnish, Forecasting and Data Analytics via Gamification ja Introduction to Programming.

Basics of Finnish -kurssin opettajan, suomen kielen lehtori Marja Oksasen mukaan intensiivinen alkeiskurssi on kansainvälisille opiskelijoille hyvä keino tutustua suomen kieleen.

− Päätavoite on luoda kurssilla hyvä opiskeluilmapiiri ja herättää opiskelijoiden innostus suomen kieltä kohtaan. Kahden viikon aikana emme ehdi kovin syvällisesti perehtyä kieleen, mutta tavoitteena olisi saada aikaan intoa jatkaa opiskelua, Oksanen summaa.

Basics of Finnish -kurssille osallistuu opiskelijoita laajasti ympäri maailman. Kurssilla tutustutaan muun muassa suomen kielen ääntämiseen, rakenteeseen ja helppoihin perusilmaisuihin sekä lopputyönä opiskelijat toteuttavat videon, jossa he kertovat itsestään suomeksi.

− Kesäkoulun opiskelijat ovat todella motivoituneita ja tämän kurssin pitäminen on myös opettajalle oiva potku uuteen lukuvuoteen, Oksanen kertoo.

Samoilla linjoilla on myös Approaching Pattern Language -arkkitehtuurikurssia kesäkoulussa opettava tutkija ja opettaja Mari-Sohvi Miettinen. Hänen pitämällään Approaching Pattern Language -kurssilla tutustutaan arkkitehtuuriin ja kaupunkisuunnitteluun.

− Opiskelijoilla on ollut hienoja tavoitteita kurssin suhteen. Kurssillani on opiskelijoita monista eri maista, joten on kiinnostavaa kuulla erilaisia näkemyksiä kaupungeista ja kaupunkisuunnittelusta ympäri maailman. Kansainvälisyyden ansiosta kurssi on itsellenikin erittäin mielenkiintoinen, Miettinen kertoo.

Sosiaalinen ohjelma tuo yhteen opiskelijat eri puolilta maailmaa myös etänä

Kurssien lisäksi kesäkouluun kuuluu myös sosiaalista ohjelmaa, joka koostuu erilaisista etäaktiviteeteista. Sosiaalisen ohjelman avulla opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua paremmin muihin osallistujiin ympäri maailman.

Iranista kotoisin oleva, kesäkouluun osallistuva Maryam Heibati on juuri muuttanut Tampereelle ja aloittaa syksyllä opinnot Sustainable Architecture -maisteriohjelmassa. Hänen mielestään tarjolla oleva sosiaalinen ohjelma täydentää hyvin kesäkoulun kursseja.

− Sosiaalisen ohjelman kautta olemme päässeet tutustumaan myös Suomeen ja suomalaiseen kulttuuriin. Tämän tutustumisen avulla minun on helpompi aloittaa opintoni täysin uudessa maassa. Uusien ihmisten tapaaminen eri maista on myös ollut yksi parhaista asioista kesäkoulussa, Heibati kertoo.

Maryam Heibati kertoo myös pitäneensä etänä toteutetusta kesäkoulusta.

− Etänä kesäkoulun kursseille osallistuminen on ollut mukavaa ja helppoa. Olen saanut kesäkoulusta irti kaiken, mitä halusinkin, vaikka kesäkoulu järjestettiinkin etänä.

Ella Karmanin mukaan etäkurssit tarjoavat kansainvälistymisen mahdollisuuden suurelle joukolle, kun osallistua voi mistä päin maailmaa vain.

− Vaikka Tampere Summer School on pidetty ennen koronaa aina Tampereella paikan päällä, näinä kahtena vuotena kertyneitä hyviä käytänteitä ja etämahdollisuuksia otetaan varmasti mukaan myös jatkossa, Karman kertoo.

Lue lisää Tampere Summer Schoolista

Teksti: Nelli Peltonen