Kehitteillä: eettisesti kestävä tekoäly

Julkaistu 22.1.2020
Pepper1
Vaikka tekoälyä sovelletaan nykyään yhä useammalla alalla, esiintyy myös nihkeää asennoitumista. Yksi suurimmista huolenaiheista on työpaikkojen katoaminen. Tekoäly voi herättää myös pelkoa kansalaisten valvonnasta ja kontrolloinnista.

Tampereen yliopiston Kaupunkiseudun ihmiskeskeiset tekoälyratkaisut (KITE) -hankkeessa huolenaiheita ryhdytään purkamaan ymmärrettävillä, käyttäjilleen hyödyllisillä, hyväksyttävillä ja eettisesti kestävillä tekoälyratkaisuilla.

– Tekoälyä tutkitaan paljon, mutta inhimillisen puolen tuominen tekoälysovelluksiin on vielä melko uutta kansainvälisestikin, kertoo professori Kaisa Väänänen.

– Nähtyämme minkälaisia tarpeita ja vaatimuksia, mutta myös huolta tekoäly herättää, päätimme yhdistää tekoälytutkimusta ja ihmiskeskeisen teknologian suunnittelua. Molemmilla on Tampereen yliopistossa pitkät perinteet.

Tampere tahtoo älykkäitä sovelluksia

KITE keskittyy älykkään kaupungin sovelluskohteisiin, kuten älyliikenteeseen ja kestävän kehityksen mukaisiin ratkaisuihin.

Sovelluskohteet määritellään yhdessä Tampereen kaupungin kanssa. Sovellusten suunnittelussa otetaan huomioon käyttäjien tarpeet selvittämällä heidän hyviä ja huonoja tekoälykokemuksiaan sekä odotuksiaan tekoälyn toiminnalle.

– Hankkeen sovellusaloja ovat esimerkiksi ihmisten liikkumisen tukeminen ja suurten ihmisvirtojen sujuva ohjaaminen, kaupungin työntekijöiden päätöksenteko sekä kaupunkilaisten hyvinvoinnin arviointi ja visualisointi.

– Aiheiden ytimessä ovat myös yksityisyyden suojaan liittyvät kysymykset ja tiedonkäsittelyn läpinäkyvyys eli miten tekoälysovellus kerää meistä tietoa ja miten se sitä käsittelee, Kaisa Väänänen kertoo.

Tekoälystä kilpailukykyä pk-yrityksille

KITE:en kutsutaan mukaan tekoälysovelluksia kehittäviä ja käyttäviä pirkanmaalaisia pk-yrityksiä.

– Yritykset voivat saada hankkeesta uutta osaamista ja kilpailukykyä. Tekoälykehitykseen tarjoamme muun muassa käyttöliittymien ja koneoppimisen tietämyksen yhdistämistä, ihmiskeskeisen suunnittelun menetelmiä ja eettisiä ohjeita.

Yrityksille tehdään aluksi kysely ja niitä haastatellaan tekoälykehittämisen kokemuksista ja haasteista.

– Hankkeen aikana yrityksille järjestettävissä työpajoissa syvennymme valikoituihin teemoihin yhdessä. Lisäksi hankkeen asiantuntijat ovat yritysten käytettävissä koko ajan.

– Voimme tehdä vaikkapa käyttäjätestejä tai -tarveselvityksiä ja paljon muuta yritysten tarpeiden mukaan, sillä hankkeen rahoitusmalli sallii myös yrityskohtaisesti räätälöityjä toimia. Kaikki älykaupungin sovelluksia kehittävät yritykset ovat tervetulleita mukaan, Kaisa Väänänen sanoo.

Kaupunkiseudun ihmiskeskeiset tekoälyratkaisut KITE:

– EU:n rakennerahaston (Pirkanmaan liiton), Tampereen yliopiston ja Business Tampereen rahoittama monialainen kehityshanke.

– Mukana viisi tutkimusryhmää: ihmiskeskeinen suunnittelu, käyttöliittymäkehitys, sosiaalinen teknologia, koneoppiminen ja tekoälyn etiikka.

– Kehitystyötä tehdään osana Tampereen yliopiston AI Hub -tekoälykeskusta (https://tampere.ai).

– Hanke kestää vuoden 2022 kevääseen saakka.

Lisätiedot:

Professori Kaisa Väänänen, kaisa.vaananen [at] tuni.fi (kaisa[dot]vaananen[at]tuni[dot]fi)