Kaupunkiturvallisuutta kehittämässä – Sure!

Julkaistu 9.8.2019
Ihmisiä Tampereen Keskustorilla eduskuntavaalikampanjan aikaan
Tutkijat ja palveluja, ohjelmia ja laitteita kehittävät yritykset alkavat yhdessä kehittää keinoja kaupunkiturvallisuuden parantamiseksi Tampereella. Tarkoituksena on ennakoida suurten ihmismäärien liikkumista, julkisten tilojen turvallista käyttöä ja kaupunkiturvallisuuden palvelujen ja infrastruktuurin vaikutusta ihmisten käyttäytymiseen.

- Tampereella järjestetään vuosittain paljon kaupunkitapahtumia ja kohokohtia on monia musiikkitapahtumista urheiluun ja teatteriin. Jos ihmiset viihtyvät tilaisuuksissa, on tilaisuuden turvallisuuspalveluissa onnistuttu, toteaa asiantuntija Anniina Autero Pirkanmaan turvallisuusklusterista.

- Turvallisuuden ei tulisi näyttäytyä ensisijaisesti teknologioiden tai fyysisten rakenteiden kautta tuotettavaksi. Parasta olisi erilaisten sekoitettujen toimintojen tiivis käyttö ja ihmisryhmien ohjaaminen niin, etteivät he oikeastaan huomaa tulevansa ohjailluiksi, toteaa Sure-hankkeessa työskentelyä luotsaava yliopistonlehtori Ilari Karppi johtamisen ja talouden tiedekunnasta.

Tampereen yliopisto ja Pirkanmaan turvallisuusklusteri ovat saaneet työhön rahoitusta EU:n Smart Urban Security and Event Resilience (SURE) -hankkeesta. Kolmivuotisen hankkeen kokonaisbudjetti on neljä miljoonaa euroa, josta 3,2 miljoonaa on Urban Innovative Actions rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastolta.

Hankkeessa ovat mukana Tampereen kaupunki, Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu, Business Tampere, Nokia, Securitas, Insta ja Intopalo.

Pirkanmaan turvallisuusklusteri ja Tampereen yliopisto toteuttavat hankkeessa kokonaisuutta, jossa keskitytään erityisesti tapahtumakävijöiden palvelumuotoiluun ja arvonluontiin palvelujen tuottajien ja käyttäjien välillä.

Pirkanmaan turvallisuusklusterin suurimpiin yksittäisiin hankkeisiin kuuluvaa Sure-hanketta on valmisteltu tiiviissä yhteistyössä osapuolten kanssa Itämeri-instituutin johdolla.

- Tavoitteena on luoda osallistavia palveluja, jotka perustuvat kaupunkiturvallisuuden palvelujen ja tuottajien yhteistoimintaan sekä analysoituun tietoon, toteaa hanketta valmistellut Esa Kokkonen Itämeri-instituutista.

Pirkanmaan turvallisuusklusterissa tutkittiin vuosina 2018 – 2019 turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta asiakkaan palvelupolulla lentomatkailussa Pirkanmaan liiton rahoittamassa AIKO-hankkeessa. Työskentelyä voidaan pitää yhtenä alkusysäyksenä Sure-hankkeessa tehtävälle työlle.

Pirkanmaan turvallisuusklusteri on turvallisuusalan toimijoiden yhteistyöverkosto. Sen tavoitteena on jakaa tietoa ajankohtaisista kysymyksistä sekä kehittää uusia ideoita, lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla voidaan edistää turvallisuutta.

Komission tiedote rahoituksesta

Pirkanmaan turvallisuusklusteri