Kaupin kehityshyvinvointikeskus sai toteutusluvan

Julkaistu 8.11.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Arvo-rakennuksen sisäänkäynti
Kaupin kampusalueelle, Tampereen yliopistosairaalan ja Tampereen yliopiston Arvo-rakennuksen viereen suunniteltu kehityshyvinvointikeskus on saanut sosiaali- ja terveysministeriön poikkeusluvan. Hankkeen suunnittelua voidaan nyt jatkaa. Yliopistolle hyvinvointikeskus luo ainutlaatuisen ympäristön kytkeä perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen opetusta ja tutkimusta nykyistä paremmin yhteen peruspalvelujen tuotannon kanssa.

Kehityshyvinvointikeskusta on suunniteltu yhteistyössä Tampereen kaupungin, Tampereen yliopiston, Tampereen ammattikorkeakoulun, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin, Kangasalan kaupungin ja Pirkanmaan sote-valmistelun kanssa.

Kehityshyvinvointikeskukseen on tarkoitus tulla Tampereen kaupungin itäisen keskusta-alueen terveysasema sekä muita kaupungin hyvinvointipalveluja. Väestösuunnite ennustaa itäisen keskusta-alueen asukasmäärän nousevan vuoteen 2033 mennessä yli 14 000 asukkaalla eikä luvussa ole vielä mukana Ruotulaan suunnitteilla oleva 6 000 asukkaan asuinalue. Tammelakeskus, jossa alueen terveyspalvelut nyt tuotetaan, on kaupungin suurin terveysasema 39 000 asukkaan väestöpohjallaan.

Hyvinvointikeskuksen sosiaali- ja terveyspalvelut on tarkoitus kytkeä niiden kehittämistä tukevaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan sekä vahvaan ennaltaehkäisevään työhön.

– Kehityshyvinvointikeskus nostaa Tampereen ja Pirkanmaan perustason sosiaali- ja terveyspalvelut kansainvälisen kehittämisen kärkeen ja vahvistaa hyvinvointipalvelujen vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta, sanoo hyvinvointipalvelujen johtaja Taru Kuosmanen Tampereen kaupungilta.

Kehityshyvinvointikeskus sijaitsisi raitotien Taysin linjan pääteaseman vieressä. Linja ehtii valmistua ennen hyvinvointikeskusta.

Kehityshyvinvointikeskushankkeen toteuttajana toimii Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK). SYK on valtakunnallinen kampuskehittäjä, joka omistaa ja kehittää kiinteistöjä pääkaupunkiseudun ulkopuolella sijaitsevilla yliopistojen ja korkeakoulujen kampuksilla.

− Hankkeen avulla luodaan tarinaa siitä, miten Pirkanmaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioympäristö toimii ja miten asioita tehdään yhdessä. Hankesuunnittelussa strategisena lähtökohtana on yhteistyötä tukevat tilat, jotka edistävät toiminnan laatua ja tehokkuutta. Tilojen yhteiskäyttöisyys mahdollistaa myös tehokkaat tilaratkaisut. Hanke sopii meille erinomaisesti, sillä olemme toteuttaneet lukuisia terveydenhuollon synergiarakennuksia muun muassa Kuopiossa, Oulussa, Turussa ja Tampereella, kertoo SYK:n kampuskehittämisen johtaja Juha Uotila.

Ainutlaatuinen ympäristö tutkimukselle, opetukselle ja perustason sosiaali- ja terveyspalveluille

Tampereen yliopiston vararehtori Juha Teperin mukaan yliopisto on jo pitkään toivonut mahdollisuutta kytkeä perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen opetusta ja tutkimusta nykyistä paremmin yhteen peruspalvelujen tuotannon kanssa. Tähän yliopiston Kaupin kampuksen yhteyteen syntyvä hyvinvointikeskus luo ainutlaatuisen ympäristön.

− Syntymässä on yliopistollinen kehityshyvinvointikeskus, jossa hyödynnetään yliopistosairaaloiden parhaat käytännöt. Kansalaiset saavat sieltä hyvinvointipalveluja, joita tehdään yhteistyössä huippututkimuksen kanssa, kertoo Teperi.

Pirkanmaan sote-muutosjohtaja Jaakko Herrala puolestaan näkee kehityshyvinvointikeskuksella merkittävän roolin maakunnan sote-palvelujen kehittämisessä.

− Kehityshyvinvointikeskus toteuttaa myös Rinteen hallituksen Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelman tavoitteita, toteaa Herrala.

Tampereen yliopiston, Tampereen ammattikorkeakoulun, Tampereen kaupungin, kuntien Pirkanmaan sairaanhoitopiirin sekä sosiaalialan osaamiskeskus Pikassos Oy:n yhteisen sote-kehittämisen ensiaskeleita on jo otettu Kehys – kehitämme yhdessä -hankkeessa. Hanke käynnistettiin Euroopan aluekehitysrahaston tuella sen jälkeen, kun Kehys-talohanke jumiutui sosiaali- ja terveysministeriön hylättyä kaksi vuotta sitten kaupungin hankkeelle hakeman poikkeusluvan.

Tampereen kaupungin tiedote