Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta toivotti uudet professorinsa tervetulleiksi juhlaluentotilaisuudessa

Julkaistu 13.9.2022
Juhlaluennon pitäneet uudet professorit kävelemässä alas juhlasalin portaita, yleisöä taustalla.
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa juhlittiin perjantaina 9. syyskuuta uusia professoreita. Juhlaluentotilaisuudessa kuultiin neljää uutta kasvatustieteellisen alan professoria, jotka aloittivat tehtävissään vuosien 2020–2021 aikana.

Kolme tilaisuudessa puhunutta professoria, Zsuzsanna Millei, Hanna Toiviainen ja Mari-Pauliina Vainikainen, etenivät tehtäviinsä vakinaistamispolun kautta. Lisäksi juhlaluennon piti ympäristökasvatuksen professori Kirsi Pauliina Kallio. Tampereen yliopistoon perustettiin Suomen ensimmäinen ympäristökasvatuksen professuuri Tampereen kaupungin tuella vuonna 2019.

Juhlaluennot käsittelivät seuraavia aiheita:

• Kirsi Pauliina Kallio (ympäristökasvatuksen professori 2.3.2020 alkaen)
    Ympäristö kasvatuksellisena kysymyksenä
    Lisätietoa ja videoluento

• Zsuzsanna Millei (varhaiskasvatuksen professori 2.1.2020 alkaen)
    Lapsuus ja kansakunta jokapäiväisessä elämässä
    Lisätietoa ja videoluento

• Hanna Toiviainen (aikuiskasvatuksen professori 1.1.2021 alkaen)
    Aikuisten oppiminen työssä ja yhteistoiminnassa
    Lisätietoa ja videoluento

• Mari-Pauliina Vainikainen (kasvatustieteen professori opetuksen ja oppimisen alalla 1.4.2021 alkaen)
    Koulutuksen tasa-arvo arviointitutkimuksen kohteena
    Lisätietoa ja videoluento

Dekaani Päivi Pahta sanoi tilaisuuden avauspuheenvuorossa, että professorit ovat monin tavoin alansa ja yhteisönsä avainhenkilöitä, joilla on erityinen vastuu tieteenalansa kehittämisestä ja uudistamisesta sekä uusien tutkijasukupolvien ja muiden alan asiantuntijoiden kouluttamisesta.

– Professorien juhlaluennoilla on vuosisatainen perinne. Parin viime vuoden ajan meillä on ollut mahdollisuus toivottaa uudet professorit tervetulleiksi tiedeyhteisöön vain pienessä piirissä, ja jonkin aikaa vain digitaalisesti verkossa. Koronapandemian keskellä myös juhlaluennot saivat uuden, digitaalisen toteutusmuodon, Pahta totesi.

– Tänään meillä on siis tavallistakin suurempi ilo, kun voimme kokoontua suurella joukolla toivottamaan uudet professorit tervetulleiksi ja kuulla heidän näkemyksiään oman tieteenalansa ilmiöistä ja kysymyksistä.

Onnittelut uusille professoreille!

Kuva: Jonne Renvall