Kasvatustieteet nousivat 250 joukkoon yliopistovertailussa

Julkaistu 7.11.2019
Tampereen yliopiston kasvatustieteet paransivat sijoitustaan hienoisesti ja sijoittuvat nyt 250 parhaan joukkoon kansainvälissä yliopistovertailussa. Times Higher Education –lehti (THE) julkaisi alakohtaisen rankin-listan, joka kattaa 477 kasvatustieteitä opettavaa yliopistoa maailmassa.

Oppiala saa parhaimmat pisteensä tutkimusviittauksista. Tampereella tehtävän tutkimuksen siteeraaminen on ollut valttina yliopistojen kokonaislistauksessa ja kaikissa oppialakohtaisissa rankingeissa. Yksittäisissä indikaattoreissa painottuu myös yritysyhteistyö (industrial income), jolla pelkästään mitaten Tampere on Suomen kärkiyliopisto.

Parhaiten suomalaisista menestyi Helsingin yliopisto yltäen sijalle 60. Koko maailmanlistan kärjessä ovat Stanfordin ja Harvardin yliopistot.

THE julkaisee marraskuussa vielä yhden alakohtaisen arvion, jossa listataan mailman parhaat yliopistot mm. lääketieteen, terveyden ja biotieteiden aloilta.

World University Rankings 2020 by subject: education