Käsikirjasta kansainvälistä näkökulmaa hyvinvointiteknologian opetukseen

Julkaistu 7.9.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
3 naista istuu sohvalla
TeamWe-hankkeen toteuttajat. Vasemmalta lehtori Hanne Mäki-Hakola TAMKista, projektipäällikkö Anne Patana Tredusta ja lehtori Nina Eskola-Salin TAMKista.
Digitaalisia ratkaisuja ja teknologista osaamista kaivataan yhä enemmän hoitotyöhön niin Suomessa kuin kansainvälisesti, koska väestö ikääntyy ja palvelun tarve kasvaa. Suomella on hyvät lähtökohdat kehittää ratkaisuja. Nyt syntymässä oleva TeamWe-hankkeen digitaalinen käsikirja tuo opettajille ideoita hyvinvointiteknologian opetukseen.

– Käsikirjaan on koottu metodologisia lähtökohtia ja ideoita muun muassa siitä, miten käänteistä oppimista voidaan toteuttaa monikansallisessa opiskelijatiimissä tiimioppimista ja -opettamista hyödyntäen, kertovat TeamWe-hankkeen projektipäällikkönä ja lehtorina Tredussa toimiva Anne Patana ja lehtori Nina Eskola-Salin Tampereen ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.

Syksyllä 2019 käynnistynyt hanke on jatkoa hyvinvointiteknologiaa kehittäneelle Well-tech-hankkeelle. TeamWe, Team Teaching in Welfare Technology -hankkeessa yhdistävät osaamisensa Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu TAOK ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu.

Käsikirja tarjoaa ilmiöoppimisen pohjaksi asiakastapauksia, joita opettajat voivat hyödyntää työssään. Asiakastapauksia elävöittävät virtuaaliset 360-asteen kuvat asiakkaiden kodeista.

Ammatillisia oppilaitoksia on mukana hankkeessa myös Hollannista Deltion College, Baskimaalta ammatillinen oppilaitos CIFP Meka ja ammatillisen koulutuksen yhdistys Tknika, joka on ammatillisen koulutuksen innovaatio- ja sovelletun tutkimuksen keskus.

Opiskelijoita ja opettajia eri maista ja aloilta

Ydinkysymyksenä on saada vastauksia siihen, miten hyvinvointiteknologialla voidaan tukea ikäihmisen hyvinvointia. Asiaa hankkeen puitteissa pohtivat niin sosiaali- ja terveysalan, tekniikan ja media-alan opettajat ja opiskelijat Suomen lisäksi Hollannista ja Baskimaalta.

– Opiskelijat pohtivat yhdessä teknologisia ratkaisumahdollisuuksia monikansallisissa ja monitieteisissä ryhmissä. Pedagogisissa ratkaisuissa hyödynnetään muun muassa yhteisopettajuutta, palvelumuotoilua, käänteistä opettamista, tiimioppimista sekä casepohjaista oppimista, Eskola-Salin ja Patana kertovat.

Dialogisuuden merkitys on noussut erityisen tärkeäksi monialaisessa ja monikansallisessa yhteistyössä, jossa yhteisenä kielenä toimii englanti. Pedagogisena asiantuntijana hankkeessa toimiva lehtori Hanne Mäki-Hakola onkin vahvasti dialogisuuden puolestapuhuja.

– Hankkeen myötä myös TAOKin opettajaopiskelijoille tarjoutuu mahdollisuus tehdä kehittämistehtäviään ja opetusharjoitteluaan kansainvälisessä hankkeessa, iloitsee Eskola-Salin.

Nyt syksyn aikana hankkeessa työstetään käsikirjaa ja valmistaudutaan myöhemmin syyslukukaudella järjestettävään, monikansalliseen ja monialaiseen opettajien ja opiskelijoiden tapaamiseen Tampereella.

TeamWe on Euroopan unionin, Erasmus+ Strategic Partnership (SP) -ohjelman rahoittama hanke. Rahoituskausi on 1.9.2019 - 31.12.2022.

Lisätietoa:

Nina Eskola-Salin, osatoteuksen projektipäällikkö, lehtori, Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu TAOK, nina.eskola-salin [at] tuni.fi (nina[dot]eskola-salin[at]tuni[dot]fi),  p. 040 8290 797

Anne Patana, hankkeen projektipäällikkö, lehtori, hyvinvointiala, projektipäällikkö kv-projektit, Tampereen seudun ammattiopisto TREDU, anne.patana [at] tampere.fi (anne[dot]patana[at]tampere[dot]fi), p. 040 0276 191

Hankkeen kuvaus tuni.fi-sivulla

Teksti: Arja Lundan