Käsikirjasta kansainvälistä näkökulmaa hyvinvointiteknologian opetukseen
– Käsikirjaan on koottu metodologisia lähtökohtia ja ideoita muun muassa siitä, miten käänteistä oppimista voidaan toteuttaa monikansallisessa opiskelijatiimissä tiimioppimista ja -opettamista hyödyntäen, kertovat TeamWe-hankkeen projektipäällikkönä ja lehtorina Tredussa toimiva Anne Patana ja lehtori Nina Eskola-Salin Tampereen ammatillisesta opettajakorkeakoulusta.
Syksyllä 2019 käynnistynyt hanke on jatkoa hyvinvointiteknologiaa kehittäneelle Well-tech-hankkeelle. TeamWe, Team Teaching in Welfare Technology -hankkeessa yhdistävät osaamisensa Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu TAOK ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu.
Käsikirja tarjoaa ilmiöoppimisen pohjaksi asiakastapauksia, joita opettajat voivat hyödyntää työssään. Asiakastapauksia elävöittävät virtuaaliset 360-asteen kuvat asiakkaiden kodeista.
Ammatillisia oppilaitoksia on mukana hankkeessa myös Hollannista Deltion College, Baskimaalta ammatillinen oppilaitos CIFP Meka ja ammatillisen koulutuksen yhdistys Tknika, joka on ammatillisen koulutuksen innovaatio- ja sovelletun tutkimuksen keskus.
Opiskelijoita ja opettajia eri maista ja aloilta
Ydinkysymyksenä on saada vastauksia siihen, miten hyvinvointiteknologialla voidaan tukea ikäihmisen hyvinvointia. Asiaa hankkeen puitteissa pohtivat niin sosiaali- ja terveysalan, tekniikan ja media-alan opettajat ja opiskelijat Suomen lisäksi Hollannista ja Baskimaalta.
– Opiskelijat pohtivat yhdessä teknologisia ratkaisumahdollisuuksia monikansallisissa ja monitieteisissä ryhmissä. Pedagogisissa ratkaisuissa hyödynnetään muun muassa yhteisopettajuutta, palvelumuotoilua, käänteistä opettamista, tiimioppimista sekä casepohjaista oppimista, Eskola-Salin ja Patana kertovat.
Dialogisuuden merkitys on noussut erityisen tärkeäksi monialaisessa ja monikansallisessa yhteistyössä, jossa yhteisenä kielenä toimii englanti. Pedagogisena asiantuntijana hankkeessa toimiva lehtori Hanne Mäki-Hakola onkin vahvasti dialogisuuden puolestapuhuja.
– Hankkeen myötä myös TAOKin opettajaopiskelijoille tarjoutuu mahdollisuus tehdä kehittämistehtäviään ja opetusharjoitteluaan kansainvälisessä hankkeessa, iloitsee Eskola-Salin.
Nyt syksyn aikana hankkeessa työstetään käsikirjaa ja valmistaudutaan myöhemmin syyslukukaudella järjestettävään, monikansalliseen ja monialaiseen opettajien ja opiskelijoiden tapaamiseen Tampereella.
TeamWe on Euroopan unionin, Erasmus+ Strategic Partnership (SP) -ohjelman rahoittama hanke. Rahoituskausi on 1.9.2019 - 31.12.2022.
Lisätietoa:
Nina Eskola-Salin, osatoteuksen projektipäällikkö, lehtori, Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu TAOK, nina.eskola-salin [at] tuni.fi (nina[dot]eskola-salin[at]tuni[dot]fi), p. 040 8290 797
Anne Patana, hankkeen projektipäällikkö, lehtori, hyvinvointiala, projektipäällikkö kv-projektit, Tampereen seudun ammattiopisto TREDU, anne.patana [at] tampere.fi (anne[dot]patana[at]tampere[dot]fi), p. 040 0276 191
Hankkeen kuvaus tuni.fi-sivulla
Teksti: Arja Lundan
Kuva: Saara Lehtonen