Kansainväliset partnerikorkeakoulut jakoivat näkemyksiään ajankohtaisista asioista Partner Day 2020 –tapahtumassa

Julkaistu 1.12.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Partner Day -2020 tapahtumakuvassa osanottaja
Yhteistyöympäristö muuttuu, mutta yhteistyön tarve säilyy. Yli 150 korkeakoulujen henkilökunnan jäsentä ympäri maailmaa kokoontui Tampereen korkeakouluyhteisön järjestämään ensimmäiseen vuorovaikutteiseen ja virtuaaliseen Partner Day 2020 -tapahtumaan.

Ajatus Partner Day -tapahtumasta syntyi monien muiden vuosittaisten tapahtumien peruuntuessa. Tämä muulle henkilökunnalle kuin opettajille tarkoitettu virtuaalitapahtuma tarjosi Tampereen korkeakouluyhteisölle mahdollisuuden jakaa tietoa ja ratkaisuja kansainvälisyyteen liittyviin ongelmiin.

– Alkuperäinen tavoitteemme oli luoda tila, jossa voisimme partnerikorkeakoulujemme kanssa jakaa tietoa kunkin korkeakoulun ajankohtaisista asioista. Opimme paljon toisiltamme, TAMKin kansainvälisten asioiden suunnittelija Noora Kahra kertoi.

Tapahtuman virtuaalisuus tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden tavata partnereita, jotka eivät ehkä normaalistikaan olisi pystyneet matkustamaan Tampereelle. Osallistujien taustojen ja näkökulmien monimuotoisuus mahdollisti ensimmäisen Partner Day -tapahtuman menestyksen.

– Osallistujia oli Euroopan lisäksi Meksikosta, Uruguaysta ja Venäjältä. Päivän aikana käytiin aktiivisia ja antoisia keskusteluja, TAMKin kansainvälisten asioiden suunnittelija Krista Merikoski sanoi.

Avaussanoissaan TAMKin vararehtori Kirsi Viskari korosti aktiivisuuden ja peräänantamattomuuden merkitystä. Korkeakouluilla on nyt uusia tapoja arvioida kansainvälistymisstrategioitaan. Yhteistyö ja kumppanuudet ovat edelleen arvossaan ja tarpeellisia, vaikka prosesseja saatetaan joutua suunnittelemaan uudelleen.

– Kehitymme ja parannamme palvelujamme jatkamalla yhteistyötä partneriemme kanssa, Viskari muistutti.

Työelämäprofessori ja päivän pääpuhuja Matti Apunen tarkasteli koronaviruspandemian pitkäaikaisvaikutuksia talouteen ja yhteiskunnalliseen käyttäytymiseen. Hän korosti strategisen suunnittelun tärkeyttä, kun oppilaitokset tukevat yhteisöjen ja kansantalouksien sekä opiskelijoidensa ja työntekijöidensä kehitystä.

– Maailmanlaajuinen kykypooli on nyt aivan eri tavalla käytettävissä, kun etätyöstä on tullut normaalia. Ehkä tulevaisuudessa ihmiset voivat asua haluamassaan paikassa ja tarjota palveluitaan maailmanlaajuisesti, Apunen sanoi, korostaen mahdollista tarvetta uudelleenarvioida korkeakouluissa opetettavia taitoja.

Lue lisää TAMKin englanninkielisestä blogista

Teksti ja valokuvat: Dimitra Panopoulou-Huovila