Kalle Kurppa lasten ja nuorten terveyden edistämisen professuuriin

Julkaistu 7.11.2019
Professori Kalle Kurppa
Keliakiatutkija, lastentautien erikoislääkäri Kalle Kurppa on valittu lasten ja nuorten terveyden edistämisen professuuriin Seinäjoelle. Kurppa on Tampereen yliopiston lasten keliakiatutkimusryhmän johtaja ja toimii parhaillaan yliopistossa lastentautiopin vs. professorina.

Professuurin tutkimustyön painoalueita ovat kroonisten, etenkin suolistoon ja ravitsemukseen liittyvien, sairauksien ennaltaehkäisy, varhainen diagnoosi ja tehokas hoito, terveellinen ja sairauksia ehkäisevä ravitsemus sekä lasten ja nuorten päivittäisen liikunnan tukeminen osana ylipainon ehkäisyä ja terveen aikuisuuden saavuttamista.

- Etelä-Pohjanmaa on kiinnostava kohde. Siellä on vahva tahtotila, että lasten ja nuorten terveyttä on parannettava ja nimenomaan ennalta ehkäisevässä mielessä. Olen innostunut siitä, että voin olla vaikuttamassa tähän, Kurppa sanoo.

- Suolistosairaudet yleistyvät myös lapsilla ja nuorilla. Tarkoitukseni on tehostaa yhteistyötä avohoidon ja keskussairaalan kanssa ja pyrkiä suolistosairauksien varhaiseen toteamiseen ja hoitoketjujen parantamiseen.

- Ravinnon merkitys lasten ja nuorten terveyteen liittyy tähän omalta osaltaan. Lisäksi optimaalisella ja terveellisellä ruokavaliolla on merkitystä sekä alipainon että ylipainon kannalta.

Yksi lasten ja nuorten terveyden edistämisen professuurin tavoitteista on rakentaa kansainvälinen ja kansallinen yhteistyöverkosto tukemaan alan kehitystyötä.

Palkittu tutkija

Kurppa on tutkinut lasten ja aikuisten keliakiaa ja muitakin suolistotauteja. Kurpan ja hänen tutkimusryhmänsä työllä oli merkittävä vaikutus uudistetun Keliakian Käypä hoito -suosituksen sisältöön. Vuodenvaihteessa voimaan tulleen suosituksen mukaan noin puolet sekä lapsi- että aikuiskeliakiapotilaista voidaan diagnosoida ilman suolistotähystystä. Aikuisia koskeva vastaava diagnosointimahdollisuus pelkästään verikokeiden perusteella on lajissaan ensimmäinen maailmassa.

Kurppa sai vuonna 2018 Lastentautien tutkimussäätiön Helena ja Niilo Hallman -palkinnon, joka jaetaan joka toinen vuosi nuorelle, kansainvälistä tunnustusta saaneelle suomalaiselle lastentautien tutkijalle.

Vuonna 2015 eurooppalaisten gastroenterologien UEG-järjestö palkitsi Kurpan lupaavan nuoren tutkijan Rising Star -palkinnolla.

Etelä-Pohjanmaan kunnat mukana rahoittamassa

Kurppa aloittaa tehtävässään vuoden 2020 alussa.

Professuuri sijoittuu Tampereen yliopiston Lasten terveyden tutkimuskeskukseen, mutta kuuluu Etelä-Pohjanmaan Epanet-korkeakouluverkostoon ja on osa Seinäjoen yliopistokeskuksen toimintaa.

Viisivuotisen professuurin rahoittavat Etelä-Pohjanmaan korkeakoulusäätiö, Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, Impi ja Asko Jokisen säätiö, Voimavaratila Toiska Oy, Alavus, Ilmajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Lapua, Seinäjoki, Ähtäri, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Seinäjoen yliopistokeskus ja Tampereen yliopisto.

Professuuri on jatkoa Tampereen yliopiston Etelä-Pohjanmaalla vuosina 2011 – 2017 toteutetulle Lasten ja nuorten terveyden edistämisen tutkimushankkeelle. Tuolloin professorina työskenteli Leena Koivusilta.

Lisätietoja:
Professori Kalle Kurppa, 041 544 8850, kalle.kurppa [at] tuni.fi