Kaksi tamperelaista tietojenkäsittelyn tutkijaa sai PoDoCo-apurahan

Julkaistu 18.12.2019

Kaksi Tampereen yliopiston tietojenkäsittelyn tutkijaa on saanut rahoituksen tohtoreita ja yrityksiä yhdistävästä Post Docs in Companies -ohjelmasta (PoDoCo).

Pekka Kallioniemi sai 28 000 euroa Helsingin Sanomain Säätiöltä tutkimushankkeeseen Internet Video Culture: Understanding Audience Behavior in Consuming Human Curated Contend. Sanomain Säätiö oli ensimmäistä kertaa mukana rahoittajana tässä ohjelmassa.

Sumita Sharma sai 28 000 euroa  Jenny ja Antti Wihurin rahastolta tutkimushankkeeseen Explratory data Analysis of A Crisis Management System – Tilannepäiväkirja.

Kallioniemi ja Sharma työskentelevät Tampereen yliopiston Pervasive Interaction Research Group -tutkimusryhmässä.

PoDoCo-ohjelma jakoi syksyn hakukierroksellaan yhteensä 455 000 euron potin, josta apurahan sai 17 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia. Hakuun osallistui 30 yrityksen ja tuoreen tai pian valmistuvan tohtorin yhteistyöprojektia. Vuonna 2015 käynnistyneen ohjelman aikana on myönnetty yhteensä 134 apurahaa.

PoDoCo-ohjelmaa rahoittavat Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Maa- ja vesitekniikan tuki ry, Svenska Kulturfonden, Tekniikan edistämissäätiö, KAUTE-säätiö, Liikesivistysrahasto, Maj ja Tor Nesslingin säätiö, Paulon säätiö ja Helsingin Sanomain Säätiö.

Rahoittajat sijoittavat tähän ohjelmaan vuosittain lähes miljoona euroa. Vuosittain myönnetään noin 35 kokovuosiapurahaa. Seuraava apurahahakukierros järjestetään 1.3–15.4.2020.

PoDoCo-ohjelman syksyn 2019 apurahat

Pervasive Interaction Research Group (PIRG)