Kaksi TAMK-vetoista hanketta on valittu Euroopan sosiaalirahaston rahoittamien kärkihankkeiden joukkoon

Julkaistu 3.5.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Violettisävyiset piirroshahmot kipuamassa kohti voittopokaalia.
Määrätietoinen ja vaikuttava hanketoteutus palkitaan. Tampereen ammattikorkeakoulun koordinoimat hankkeet, Etänä Enemmän – sote-työ uudistuu ja Kestävä aivoterveys, on nimetty Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamien hankkeiden menestystarinoiksi Euroopan komission tasolla. Onnittelut molemmille hanketiimeille!

Hankkeet ovat TAMKin isoimpia, suuruusluokaltaan 1,3–1,4 miljoonaa euroa. Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on myöntänyt niille rahoituksen Euroopan sosiaalirahaston (ESR) Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 Suomen rakennerahasto-ohjelmasta. EU myöntää ESR-rahoitusta jäsenvaltioille ja alueille toimenpideohjelmien rahoittamiseen.

Hankkeissa tehty työ on huomattu

Rahoittajan edustaja, STM:n erityisasiantuntija Päivi Hämäläinen on tyytyväinen.

– Sosiaali- ja terveysministeriön neljästä hankkeesta, jotka EU nosti esimerkkihankkeiksi, peräti kaksi oli TAMKista, hän toteaa.

Valtakunnallisten hankkeiden projektipäälliköinä toimivat kehittämispäällikkö Tarja Heinonen ja lehtori Mirva Kolonen ovat vilpittömän iloisia saadusta tunnustuksesta.

– Tämä osoittaa, että työmme on huomattu, ja että sillä on aidosti merkitystä kohderyhmillemme, Kolonen toteaa.

− Mielestäni erityisen hienoa on se, että STM rahoittajana on esittänyt näitä molempia Success Stories -hankkeiksi, iloitsee Heinonen.

Suomalaisia menestystarinoita ajankohtaisista aiheista

Teemojen ajankohtaisuus ja työelämän akuutit kehittämistarpeet ovat korostuneet koronapandemian myötä molemmissa hankkeissa. Ne tukevat myös digitalisaatiota ja pureutuvat lisärahoituksella erityisesti koronan mukanaan tuomiin muutostarpeisiin.

− Etänä Enemmän -hankkeessa vastaamme sosiaali- ja terveysalan muutokseen kehittämällä etäjohtamista, etätyönohjausta ja etävertaistukea. Olemme nyt enemmän ajan hermolla kuin hankkeen käynnistyessä vuonna 2019 osasimme ajatellakaan. Hankeidea ennakoi rohkeasti heikkoja signaaleja sote-työn muutoksesta, joka on realisoitunut toteutusaikana, taustoittaa Heinonen.

Koronapandemian myötä informaatioergonomian, kognitiivisen ergonomian ja itsensä johtamisen tärkeys sekä aivojen hyvinvointi ylipäätään ovat nousseet keskiöön.

− Kestävä aivoterveys -hankkeessa rakennamme aivoterveyttä edistäviä ja tukevia toimintatapoja ja työvälineitä. Niitä voidaan hyödyntää hoito-, opetus- ja tietotyön työyhteisöissä ja muillakin ammattialoilla. Samanaikaisesti vahvistamme esimiesten tietoa aivokuormituksesta ja heidän työhyvinvointiosaamistaan. Paneudumme myös siihen, miten eettistä kuormitusta voidaan vähentää, Kolonen kertoo.

Lue European Social Fund’s Success Stories -uutiset ESF:n sivuilla:

Healthier brains make a healthier workforce

Working ‘More Remotely’ proves relevant and timely

Vieraile hankkeiden verkkosivuilla: