Kaisa Koskinen palkittiin laaja-alaisesta käännöstutkimuksesta

Julkaistu 22.5.2021
Kaisa Koskinen/ Kuva: Jonne Renvall
Palkittu Kaisa Koskinen työskentelee käännöstieteen professorina ja kielten yksikön päällikkönä Tampereen yliopistossa. Kuva: Jonne Renvall
Tampereen yliopiston käännöstieteen professori Kaisa Koskinen on saanut Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton tämänvuotisen Tiedon helmi -palkinnon. Hänet palkittiin rohkeasti rajoja rikkovasta, uusia uria aukovasta ja laaja-alaisesta käännöstutkimuksesta.

Kaisa Koskinen on palkinnon perustelujen mukaan avoin erilaisille teorioille, metodologioille, aihepiireille ja tutkimusaloille. Hän on ammentanut tutkimukseensa aineksia kääntämisen käytännöistä, omista kokemuksistaan ja kääntäjäyhteisön tunnoista sekä keskusteluista. Tämä avoimuus on tehnyt hänestä yhden Suomen monipuolisimmista ja laaja-alaisimmista käännöstutkijoista.

Koskisen ydinalueita ovat olleet kääntämisen etiikka ja kääntämisen sosiologia. Hän on tutkinut muun muassa kääntämisen tiloja, affekteja, kääntäjänkoulutusta, uudelleenkäännöksiä ja erilaisten instituutioiden kuten EU:n komission ja Tampereen kaupunginvaltuuston käännöskäytäntöjä. Lisäksi hän on tutkinut uhanalaisten kielten kääntämistä – jopa karjalan kielellä – ja tehnyt etnografiaa, käännösten lähilukua sekä arkistotutkimusta ja yhteistyötä museoiden kanssa. Koskisen vahvuutena pidetään nimenomaan monitieteistä yhteistyötä.

Koskiselta on riittänyt aikaa myös tutkijankoulutukseen muun muassa Langnetin ”Monikielisyys ja asiantuntijaviestintä” -ohjelman vetäjänä ja kansainvälisen ID-TS-tohtorinkoulutusverkoston perustajajäsenenä.

Hän on innostanut perustutkinto-opiskelijoitakin tutkimuksen pariin. Hyvä esimerkki tästä on keväällä 2019 järjestetty Finlaysonin kielikudelmat -näyttely, johon osallistui yli 50 Tampereen yliopiston opiskelijaa eri oppiaineista.

Koskinen toimii professuurinsa ohella kielten yksikön päällikkönä Tampereen yliopistossa. Hän on työskennellyt käännöstieteen professorina myös Itä-Suomen yliopistossa.

– On hienoa palkita Kaisa Koskinen. Hän on yksi kansainvälisesti valovoimaisimmista ja monipuolisimmista suomalaisista käännöstieteilijöistä ja tunnettu ennakkoluulottomista tutkimusavauksistaan. Hän jaksaa myös innostaa uusia tutkijasukupolvia ja on ollut vahvasti mukana organisoimassa kansainvälisiä tutkijakoulutusverkostoja, toteaa kääntäjien ja tulkkien liiton opettajien ja tutkijoiden jaoston puheenjohtaja Esa Penttilä.

Tiedon helmi -palkintoon kuuluu kunniakirjan lisäksi Helle Damkjaerin suunnittelema teräksinen taideteos, jonka palkittu saa haltuunsa seuraavaan palkitsemiskertaan saakka.

Palkinto luovutettiin Kääntämisen ja tulkkauksen tutkimuksen XVIII symposiumin yhteydessä. Symposiumin teemana oli tänä vuonna ”Kääntämisen ja tulkkauksen laatu näkyväksi”.