Kaikkien aikojen suurin syöpätutkimus auttaa kehittämään täsmälääkkeitä

Julkaistu 6.2.2020
Steve Bova/ Kuva: Jonne Renvall
Tampereen yliopiston eturauhassyövän tutkimuskeskus osallistui kansainväliseen tutkimushankkeeseen, jonka tuloksena saatiin aikaan kattava kartta syöpään liittyvästä genomista. Kuvassa professori Steve Bova esittelee syöpäkasvaimiin liittyvää dataa. Kuva: Jonne Renvall
Tampereen yliopiston professori Steve Bova oli mukana kaikkien aikojen suurimmassa syöpätutkimuksessa, jonka tulokset julkistettiin helmikuun alussa 20 kansainvälisessä tiedelehdessä.

Kansainvälisen Pan-Cancer-tutkimushankkeen tulokset ohjaavat syöpätutkimusta lähivuosina kaikkialla maailmassa ja auttavat kehittämään syöpähoidon täsmälääkkeitä myös Tampereen yliopistossa.

Tutkimushankkeen tuloksena on saatu aikaan tähän mennessä kattavin mahdollinen kartta syöpään liittyvästä ihmisgenomista. Projektin avulla selvisivät monien aiemmin selvittämättömien syöpien syyt. Samalla projekti osoittaa suunnan syövän diagnosoinnille ja hoidolle.

Pan-Cancer-tutkimusprojektiin osallistui yli 1300 tutkijaa ja kliinikkoa 37 maasta. Hanke analysoi yli 2600 genomia 38 erilaisesta kasvaintyypistä. Tutkimustyön tuloksena syntyi syöpägenomin muutoksista kertova katalogi, joka toimi lähtökohtana 16 työryhmälle, jotka taas tutkivat syövän kehitystä ja syy-yhteyksiä.

Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet yhteen prosenttiin proteiineja koodaavista geeneistä. Pan-syöpäprojekti tutki huomattavasti yksityiskohtaisemmin jäljelle jäävää 99 prosenttia genomista. Niiden joukossa ovat ne avainalueet, jotka kontrolloivat geenien kytkeytymistä päälle ja pois päältä.

Pan-syöpäprojekti tuotti kattavan resurssin syövän genomitutkimukselle. Mukana ovat genomien sekvenssitiedot ja ohjelmistot syövän genomianalyysiin.

Tutkimushanke laajensi ja kehitti menetelmiä syöpägenomin analysoimiseksi. Kun näitä menetelmiä sovellettiin laajaan tietoaineistoon, löydettiin uutta tietoa syöpäbiologiasta ja vahvistettiin aiempien tutkimusten tuottamia merkittäviä havaintoja.

– Tämä työ auttaa vastaamaan pitkäaikaisiin lääketieteellisiin kysymyksiin siitä, miksi kahdella potilaalla, joilla näyttää olevan sama syöpä, voi syntyä hyvin erilaisia tuloksia samalla lääkehoidolla. Osoitamme, että syyt näihin erilaisiin tuloksiin on kirjoitettu DNA:han. Kunkin potilaan syövän genomi on ainutlaatuinen, mutta toistuvia malleja on rajallinen määrä, joten riittävän laajoilla tutkimuksilla voimme tunnistaa kaikki nämä mallit diagnoosin ja hoidon optimoimiseksi, sanoo Pan-Cancer Projektin jäsen, tohtori Peter Campbell, joka työskentelee syövän, ikääntymisen ja somaattisten mutaatioiden tutkimuksen johtaja Wellcome Sanger -instituutissa Iso-Britanniassa.

Tampereella tutkimusta toteutti Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan Eturauhassyövän tutkimuskeskus. Keskuksessa tehtävän tutkimuksen yksi fokusalueista on nimenomaan eturauhassyövän genomin muutosten tunnistaminen. Pitkän tähtäimen tavoitteena on kehittää syöpähoidon täsmälääkkeitä.