Kaikille avoin ilmastonmuutosopetus on Climate Universityn tavoite

Julkaistu 27.11.2020
Climate University on yhteishanke, jossa kehitetään kaikille avointa ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen opetusta.
Climate University on Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Sitran rahoittama 11 suomalaisen yliopiston yhteisö, jossa kehitetään kaikille avointa ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen opetusta. Kaksivuotisessa hankkeessa on tuotettu ilmastoaiheisia verkkokursseja sekä opetusmateriaalia korkeakouluille ja lukioille.

Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuonna 2035. Tavoitteeseen pääsemiseksi ilmastonmuutosta ja kestävää kehitystä koskevan tiedon ja opetuksen pitäisi tavoittaa mahdollisimman paljon kansalaisia. Climate Universityn kehittämä lukioille ja korkeakouluille tarkoitettu avoin opetus on siinä tärkeässä roolissa.

– Climate University pyrkii tuottamaan ja kehittämään opetusmateriaalia, jonka avulla voidaan hillitä ilmastonmuutosta ja edistää kestävää kehitystä. Kurssien ja materiaalien tekemisessä on käytetty hyödyksi osallistuvien korkeakoulujen monitieteellistä tietotaitoa. Tavoitteena on myös luoda verkosto opettajien tueksi. Tarkoituksena on myöskin edistää opittujen asioiden siirtymistä kouluista työelämään, kertoo Miikka Dal Maso, joka työskentelee fysiikan professorina Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa.

Yhteisö on tuottanut tähän mennessä yhdeksän eri kurssia ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen opettamiseen. Kurssien aiheita ovat mm. kestävyyden ja ilmastonmuutoksen perusteet, ilmasto- ja kestävyyskriisi systeemisen ajattelun näkökulmasta, avoimen ilmastodatan hyödyntäminen sekä ilmastoviestintä. Climate Universityn tuottamille verkkokurssille voi osallistua Suomen korkeakoulujen yhteisellä Moodle-alustalla (digicampus.fi).

Tampereen yliopisto järjestää 9.-10.12.2020 Climate University -projektin ensimmäisen vaiheen virtuaalisen päätöstyöpajan, jossa käydään läpi hankkeen tuloksia ja tulevaisuutta sekä keskustellaan ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen opettamisesta nyt ja tulevaisuudessa.

Climate University - Hanketta vetää Helsingin yliopisto. Mukana ovat Tampereen yliopisto, Aalto-yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Metropolia, Turun ammattikorkeakoulu, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto ja Turun yliopisto.

Hankkeelle ollaan hakemassa jatkorahoitusta.

Lue lisää Climate Universityn toiminnasta.

Ilmoittaudu tästä mukaan virtuaaliseen työpajaan!